25 jaar ABS Autoherstel | Kwaliteit
ABS Autoherstel levert kwaliteit. Dat zit 'm in de manier waarop we schades herstellen, maar ook in onze service aan de klant en communicatie met de opdrachtgevers. Hoe gebeurde dat 25 jaar geleden, wat doen we er nu aan en hoe willen we dat in de toekomst blijven doen?
1 certificering voor de hele keten
Toen ABS Autoherstel in 1998 opgericht werd, was er geen eenduidige kwaliteitsnorm voor autoschadeherstel. Er waren meerdere kwaliteitsnormen en iedere ondernemer was verantwoordelijk voor zijn eigen kwaliteitsnorm.
KZS (Kwaliteits Zorg Systeem) ging over het herstelproces en was meer een branchenorm. ISO is een algemene norm voor kwaliteit, veiligheid en het vastleggen van processen, maar niet voor de kwaliteit van het proces.
Iedere ABS-vestiging had de certificeringen destijds op een andere manier georganiseerd. Iedereen was druk met de eigen certificaten en audits en daar ging aardig wat tijd en geld in zitten. Dat kon efficiënter, de hoge kwaliteitsnormen moesten overal hetzelfde worden.
Daarom introduceerde ABS Autoherstel in 2015 de Ketencertificering. Hiermee worden alle aangesloten vestigingen volgens één proces gecertificeerd voor ISO9001, ISO 14001, Bovag Erkend Schadeherstel en Erkend Duurzaam. Het voordeel is dat door de centrale regie en de audits die het Service Center centraal laat uitvoeren, een uniform proces ontstaat waardoor de kosten laag kunnen blijven.
Totaalherstel
Kwaliteit werd later veel meer vertaald naar procesverbeteringen. Grotendeels borgden we die in de nieuwe werkwijze: Totaalherstel.
Met Totaalherstel maken we aantoonbaar dat de auto volgens fabrieksnormen is hersteld. Dat doen we in de werkplaats app en met de benodigde checklists.
Voor opdrachtgevers ontstaat er een digitaal dossier waar zij alle informatie kunnen terugzien. Het gaat dus echt over het borgen van die garanties.
Het gebruik van de werkplaats app levert een onwijze tijdsbesparing op
ABS Autoherstel Haans, Tilburg
We blijven continu in ontwikkeling. Zo hebben we het veiligheidskritisch filter een paar jaar geleden toegevoegd aan de processen. Dit helpt de schadeherstellers om extra alert te zijn op veiligheid. Uiteraard wordt dat filter continu aangepast aan de nieuwste auto’s en technieken.
Op dit moment werken al onze ondernemers volgens het Totaalherstel principe en voeren we jaarlijks audits uit om dat niveau vast te houden.
Van norm, naar proces, naar complexiteit
Ging kwaliteit in het begin over normen, nu gaat het over procesverbeteringen. In de toekomst wordt kwaliteit juist meer gekoppeld aan de complexiteit van het product. Met andere woorden: de grootste uitdaging is om mee te groeien met de ontwikkeling van het wagenpark.
Dat betekent ook dat de rol van de autoschadehersteller harder groeit dan de bestaande kwaliteitsnormen.
Vooral de verantwoordelijkheid van de autoschadehersteller is belangrijk. Heeft die de juiste kennis en inzicht om een bepaalde schade te kunnen repareren? Om die kennis en kunde op peil te houden zijn opleidingen en competenties belangrijker dan ooit.
Maar ook de doorontwikkeling van ons veiligheidskritisch filter blijft een focuspunt, dat is een doorlopend proces. Het filter helpt onze vestigingen om de juiste werkzaamheden uit te voeren. En dat binnen de huidige normen en met de juiste vormen van (merk)specialistisch herstel.
Onze schadeherstellers repareren bijvoorbeeld heel veel Elektrische Voertuigen (EV). Maar omdat die nog relatief nieuw zijn in de markt en er snel nieuwe merken bijkomen, zijn daar nog niet altijd duidelijke kwaliteitsnormen voor.
Daarmee komen we op een van de uitdagingen voor de toekomst: de complexiteit van voertuigen neemt toe en verandert snel. Hoe zorgen we ervoor dat kwaliteit in deze veranderende tijd geborgd blijft?
Dit is iets waar we continu over in gesprek zijn met fabrikanten en opdrachtgevers.