• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

25 jaar ABS Autoherstel | ons netwerk

Op 26 oktober 1998 besloten 27 autoschadeherstellers hun krachten te bundelen in een coöperatie. De belangrijkste reden: een stabiele en sterke partner zijn voor opdrachtgevers en het bieden van een landelijk dekkend schadeherstelnetwerk. Het netwerk heeft zijn kracht bewezen de afgelopen 25 jaar. De vraag die ons continu bezighoudt: hoe behouden we die kracht? Nu én in de toekomst.

De oprichting van de coöperatie bleek een goede zet. Uit het snelgroeiend aantal leden bleek wel dat er dringend behoefte was aan een samenwerkingsverband voor autoschadeherstellers. Twee jaar na de oprichting telde de coöperatie al 125 leden. Daarmee was ABS Autoherstel de grootste schadeherstelketen van Nederland. 

Van een club ondernemers naar een stabiel netwerk

Al vanaf het begin behouden aangesloten leden hun eigen identiteit en ruimte voor eigen ondernemerschap. In de beginjaren was een van de prioriteiten om de landelijke dekking zo optimaal mogelijk te maken. 

We zagen ook dat de behoefte aan uniformiteit groeide. Dat kwam onder andere door de complexiteit van de kwaliteitsnormen en vraagstukken als veiligheid en duurzaamheid. We hebben ingezet op het borgen van kwaliteitsnormen. “Elke vestiging was druk met de eigen certificaten en audits en daar ging aardig wat tijd en geld in zitten.” 

Daarom zijn we de audits centraal, vanuit het Service Center, gaan regelen. Dat hielp in het verkrijgen van een ketencertificering. Door de jaren heen kreeg het Service Center een steeds sterkere rol. Als kenniscentrum voor opdrachtgevers én als ondersteuning van leden. Afspraken die we centraal maken met onze opdrachtgevers worden door het Service Center in de keten uitgerold en geïntegreerd in de processen.

Die rol van het Service Center, de samenwerking binnen de keten en het feit dat we over de jaren heen een stabiel netwerk van professionele schadeherstellers hebben kunnen bieden. Dat is iets om trots op te zijn. 

Is het netwerk toekomstproof?

Is de huidige samenstelling van het netwerk toekomstproof? Die vraag houdt ons nu bezig. 

De sturing van schadeherstel vindt nu namelijk grotendeels plaats op basis van de behoefte van opdrachtgevers om een optimale landelijke dekking te garanderen. Zo kan de autobezitter kiezen voor autoherstel dicht bij huis. 

Maar zouden we ons netwerk niet beter kunnen samenstellen op basis van kennis en kunde in plaats van postcodes? Je kiest tenslotte ook voor een restaurant omdat het eten en de service daar goed zijn, niet alleen maar omdat het dichtbij is. 
En zeg nou zelf: kies je voor de dichtstbijzijnde fysiotherapeut of rij je liever iets verder voor iemand die gespecialiseerd is in jouw klachten?

Dat roept bij ons vragen op als:

  • Moeten we op elke locatie alle kennis en kunde in huis hebben? Dat gaat gepaard met grote investeringen voor nieuwe toetreders.  
  • Houden we autoschadeherstel op die manier betaalbaar? 
  • Of is het tijd voor nieuwe netwerkstructuren waarbij we schades centraal en dus efficiënter kunnen verdelen? 

Liever kwaliteit dan de juiste postcode

Wij geloven in een ketenmodel waar ondernemers vanuit kennis en deskundigheid samenwerken. Laten we zoeken naar een model dat veel meer gericht is op kennis en competenties in plaats van op locatie.

Het is tijd dat we anders kijken. Dat we een frisse blik werpen op wat we doen op dit moment. En kijken naar hoe we dat dan doen. 

Bijvoorbeeld door slimme logistieke oplossingen te verzinnen waardoor we schades beter en sneller kunnen oppakken en waardoor we tegelijkertijd maximaal gebruik kunnen maken van de capaciteit van het netwerk. Een spannende gedachte die slechts een gedachte blijft als we vasthouden aan oude patronen en structuren. 

Om de stap naar de toekomst te zetten is er 1 ding nodig: Lef.
Lef om te investeren, lef om te delen en lef om dingen simpelweg anders te gaan doen. 

bars

Kwaliteit

In een volgend artikel gaan we in op kwaliteit, want dat is wat we leveren. Hoe gebeurde dat 25 jaar geleden? Wat doen we er nu aan en hoe willen we dat in de toekomst blijven doen?
Je leest het hier