60 jaar autoherstel in Noord-Limburg
Deel 8 van de serie over onze familiebedrijven.
Door de mooie combinatie van uitdeuken, spuiten en onderhoud, vormden Hub en Theo een gouden duo. “Mijn vader was schadehersteller en mijn oom automonteur. Samen zijn ze in 1961 Autoschade Herstel Noord-Limburg begonnen,” vertelt Peter Timmermans. Sinds 2019 zijn ze aangesloten bij ABS Autoherstel.
De vestiging zat toendertijd nog aan de andere kant van het dorp. “We werden ook wel de dorpsgarage genoemd,” vertelt Peter. Naast de werkplaats en garage, kwam er later nog een klein tankstation bij en verkochten ze auto’s.”
De ouders van Peter woonden naast de werkplaats. “Mijn moeder werkte regelmatig mee in het bedrijf. Toen mijn oom plotseling overleed in 1986, ging mijn moeder fulltime in het bedrijf werken.”
Van speel- naar werkplaats
“Als kind was ik vroeger vaak in de werkplaats te vinden. Ik gebruikte het als speelplek. Daarnaast mocht ik samen met mijn vader auto-onderdelen halen en auto’s wegtakelen in opdracht van de politie. Soms zelfs midden in de nacht. Dat waren nog eens avonturen.”
In 1995, op 26-jarige leeftijd, nam Peter de zaak over. “Het was een hele logische stap. Al van kinds af aan was ik geïnteresseerd in het schadeherstelvak. Ik heb hiervoor een BBL-opleiding gedaan en daarnaast nog specifieke cursussen gevolgd. Mijn werkervaring heb ik in de eerste vijf jaar opgedaan bij andere schadebedrijven, waaronder ABS van Houtert. In 1992 ben ik in de zaak van mijn vader en oom begonnen.”
In 2006 is Autoschade Herstel Noord-Limburg verhuisd naar de huidige locatie. “In 2006 begonnen we met elf man. Het verhuizen naar een A-locatie heeft ervoor gezorgd dat we momenteel 28 personeelsleden in dienst hebben. Dat was wel even een verandering.”
Tekst gaat verder onder foto’s
Het is fijn dat je het werk met elkaar kunt delen
“Wat ik vooral anders heb gedaan dan mijn vader en oom, is dingen veel groter en professioneler aanpakken. Het eerste waar ik na de overname mee stopte, was het tankstation. Het bleek dat we daar niet genoeg aan verdienden. Daarnaast zag ik weinig in de verkoop van auto’s. Daar zijn we toen ook mee gestopt. Omdat ik een ‘schademan’ ben en geen echte ‘garageman’ wilde ik ook stoppen met de garage. De chef monteur Pierre zag de garage wél zitten en heeft die taak op zich genomen. Nu is daar voldoende werk voor vijf monteurs en zijn we sinds 2006 aangesloten bij Bosch Car Service.”
“Sinds 2000 werkt mijn vrouw Hellen ook in de zaak. Ze is onder andere verantwoordelijk voor de administratie en facturatie. Daarnaast helpt mijn zoon Yves vaak mee in het bedrijf. Het is fijn dat je het werk met elkaar kunt delen. Zonder mijn vrouw was dit nooit gelukt. Ons bedrijf is echt een begrip in de regio.”
Een duurzame toekomst
Peter is volop bezig met investeren in een duurzame toekomst en is helemaal up-to-date met de laatste technieken. Zo was hij de eerste ABS-ondernemer die spoot met warme stikstof, wat meteen een innovatieve milieuvriendelijke totaaloplossing is. “Door de aanschaf van dit stikstof-apparaat besparen we fors in het lak- en energieverbruik en hebben minder afval. Tevens kun je met deze stikstof ook autobanden oppompen en kunststof lassen. Het kopen of huren van dure stikstofflessen is dus verleden tijd. Daarnaast zijn we na de overstap naar ABS Autoherstel overgegaan op het digitaal werken met tablets, wat zeker kan zorgen voor een efficiënter werkproces.”
Verder heeft ABS Autoherstel Noord-Limburg een oplaadpunt voor elektrische auto’s, een LED-reclamezuil, LED-verlichting en zonnepanelen op het dak. “De 360 zonnepanelen brengt meer dan de helft van ons stroomverbruik op. Dit kan ik iedereen aanraden.”
Tekst gaat verder onder foto
“Vanaf volgend jaar moeten alle nieuwe auto’s verplicht beschikken over een aantal nieuwe veiligheidstechnieken zoals adaptieve cruise control en lane assist. Om dat allemaal te kunnen repareren en kalibreren hebben we een ADAS Kalibratie systeem aangeschaft. Wij zijn hier vrij uniek mee, want er zijn maar weinig schadebedrijven in de regio die daarin tot nu toe in hebben geïnvesteerd.”
“Wie de zaak na mij gaat voortzetten? Mijn zoon gaat wellicht als derde generatie het bedrijf overnemen. En als ik hem zo zie, heeft hij misschien wel de capaciteit om dat te doen. We moeten dit alleen nog wel goed bespreken, want daar komt tegenwoordig best veel bij kijken en hij is pas 19. Hij werkt nu nog bij een collega schadehersteller om het vak te leren. Het is een belangrijke keuze voor later.”