ABS Totaalherstel (infographic)
We optimaliseren continu het proces van totaalherstel. Het proces staat vast en toch kunnen we het elke dag nog beter maken en verder door ontwikkelen. Wij willen iedere auto volgens fabrieksvoorschriften vakkundig hersteld en veilig weer de weg op sturen, met behoud van fabrieksgaranties. ABS heeft hiervoor een veiligheidskritisch filter ontwikkeld.
Aan ons calculatieprogramma is een filter toegevoegd waarmee we veiligheidskritische reparaties kunnen detecteren. Zodra de calculatie door onze front-office medewerkers wordt gemaakt, geeft het systeem een melding als een reparatie mogelijk veiligheidskritisch is.
Wanneer spreken we over een veiligheidskritische reparatie?
Dat zijn de reparaties waarbij bestuurders en inzittenden van een auto, maar ook medeweggebruikers gevaar lopen, als we de reparatie niet juist uitvoeren. Maar ook reparaties waarbij we onze eigen medewerkers in gevaar kunnen brengen.
Hierbij wat voorbeelden:
- Het werken aan een wielophanging waarbij wij alles op een juiste manier monteren en vastzetten. We willen voorkomen dat een auto niet juist spoort of dat er onderdelen niet juist vastzitten.
- Het vervangen van onderdelen van de veiligheidskooi. Mocht de auto een nieuwe aanrijding krijgen, dan willen we dat de inzittenden veilig zijn.
- Het werken aan de verschillende rijhulp of ADAS systemen aan een auto. We zorgen ervoor dat deze systemen na de reparatie de bestuurder weer volop en juist ondersteunen.
- Het werken aan de veiligheidssystemen in een auto. Dit zijn bijvoorbeeld de airbags, gordels en voetgangerairbags. Deze beschermen de inzittenden of voetgangers als ze geactiveerd worden 1 keer. Na activatie moeten ze vervangen worden en klaar en paraat zijn voor een volgende keer.
- Het werken aan hoogvoltage systemen. Werken aan onderdelen waar 400 volt of meer op staat vraagt specifieke kennis en gereedschappen om onze medewerkers veilig te laten werken.
We hebben de informatie uit ons filter over 2020 op een rijtje gezet. In veel gevallen kan een schade en ook een veiligheidskritische schade uitstekend volgens de huidige BOVAG en FOCWA normen veilig worden hersteld. Vooralsnog geldt voor een klein deel van de andere reparaties dat er specifieke kennis en/of gereedschappen nodig zijn om de schade veilig volgens fabrieksnormen te herstellen. Het Totaalherstelproces zorgt ervoor dat we al deze stappen vastleggen in het digitale dossier.
Wil je weten hoe het filter ontwikkeld is? Lees dan dit interview met formulemanager Bert Huisman.
Bekijk ook de infographic hieronder om te zien hoeveel schades er in 2020 door het filter als veiligheidskritisch zijn herkend. Alle schades worden door ons volgens het Totaalherstelproces gerepareerd.