ADAS: een blik op de toekomst
In de toekomst gaan we minder schade rijden. Een belangrijke oorzaak is het toenemend gebruik van ADAS. Watte?! In een serie blogs geven we uitleg en kijken we vooruit. Hoe ziet de toekomst eruit?
In de vorige blog legden we al uit wat ADAS zijn en in welke niveaus deze hulpsystemen zijn onder te verdelen. Uiteraard hebben deze systemen ook impact op het aantal schades dat gereden wordt. Wij zetten een paar gevolgen van het gebruik van ADAS op een rij:
- In de komende jaren, rijden auto’s met en zonder ADAS door elkaar heen. Dus jouw auto kan wel tijdig remmen dankzij een automatisch remsysteem, maar de auto achter je heeft dat misschien nog niet. En als die bestuurder dan ook nog bezig is met zijn smartphone, is schade bijna niet te voorkomen. Of het aantal schades toe- of afneemt in deze overgangsperiode, is nog onduidelijk.
- Op de lange termijn zorgen ADAS dat het veiliger wordt op de weg. Auto’s kunnen zelf goed afstand houden en tijdig remmen. Technologie raakt niet vermoeid of afgeleid dus het aantal schades zal dus afnemen.
- Dat er steeds meer technologie in een auto zit, is een goede zaak. Tenminste … zou je denken. Maar hoe meer technologie er in zit, hoe meer er kapot kan. Dus als je dan toch schade rijdt, is de reparatie duurder dan in die goeie ouwe tijd zonder sensoren en andere technische snufjes. Auto’s kunnen dus eerder totall loss worden verklaard.
- We kunnen schades nooit helemaal voorkomen. Zo zijn er veel schadegevallen waar ADAS niet te hulp kan schieten. Denk aan weersomstandigheden, diefstal of steenslag.
- Het aantal auto’s op de weg verandert. Maar of autonoom rijden tot meer of juist minder auto’s op de weg leidt? Daar zijn de meningen nog over verdeeld. Zo worden auto’s in de VS maar 5% van de tijd gebruikt. Dat autogebruik kan veel efficiënter. Want in 95% van de tijd dat een auto stilstaat, kunnen andere mensen er prima gebruik van maken. Dat autodelen heeft tot gevolg dat het aantal auto’s omlaag gaat. Daar staat tegenover dat auto’s langer meegaan, comfortabeler worden en op den duur ook goedkoper worden. Dan is te verwachten dat het aantal auto’s juist omhoog gaat. Maar er kunnen ook meer auto’s op de weg, ze houden immers zelf afstand.
- Een toename van de autonome auto, betekent ook dat er een hoop zal veranderen in hoe onze wegen en steden eruit zien. Transport, infrastructuur en stedenbouw kunnen efficiënter. Het is nog niet te voorspellen hoe dat eruit zal zien. Maar denk bijvoorbeeld aan minder verkeersborden en bewegwijzering, misschien zelfs wegen met een wisselend aantal rijstroken. Benieuwd hoe ons wegennet er in 2050 uitziet? Check onze infographic over de zelfrijdende auto.
- Er zijn natuurlijk nog veel ongeschreven regels in het verkeer waar een autonome auto niet zelf op kan reageren. Bepaalde inschattingen kan een mens beter maken dan een stuk technologie. En hoe zit het met de wetgeving? Moet die aangepast worden? Bert Huisman van ABS Autoherstel stelde al eerder de vraag: “Wie is er verantwoordelijk in geval van schade? Is dat de bestuurder, de fabrikant, of misschien de schadehersteller die een week daarvoor de auto heeft gerepareerd?”
Wanneer rijdt iedereen in een zelfrijdende auto?
De komende 20 jaar verandert de technologie in auto’s sneller dan de afgelopen 100 jaar. Het duurt echt niet meer zo lang voordat we met z’n allen zonder chauffeur rondgereden worden. Over een jaar komen de eerste ADAS level 3 auto’s op de weg, vijf jaar later level 4 en naar verwachting rijden in 2030 de eerste zelfrijdende auto’s (level 5) op de weg. Rond 2050 is alles naar verwachting autonoom.