Autoschadeherstel door de jaren heen
Van berekeningen op de achterkant van een sigarendoosje naar hogere wiskunde, van carrosserieën met ‘hutsen en butsen’ tot rijdende computers. Autoschadeherstel is de afgelopen decennia ontzettend veranderd. Wat zijn de grootste veranderingen? Onze ondernemers sommen ze op.
- Terugloop in interesse voor het vak
“De jonge generatie wil geen ambachtelijk werk doen en met hun handen werken,” zegt Paul Pijnaker. “Terwijl dit vak van autohersteller een heel mooi vak is. Het is een echt ambacht waar je feeling voor moet hebben.”
Het is een probleem waar alle technische branches tegenaan lopen: het tekort aan personeel. “Veel mensen denken misschien dat autoschadehersteller een vies, gevaarlijk en lomp beroep is, maar dat is echt niet zo. We hebben gewoon een heel mooi vak!” zegt Ed Kiderlen.
- Complexere auto’s
“Vroeger bestonden auto’s uit blik met wat simpele elektronica,” zegt Dennis Bösing. “Nu zit er meer en meer elektronica in. Het begon met airbags en parkeersensoren, maar er komt tegenwoordig steeds weer iets nieuws bij.
Claudia Tensen van ABS Autoherstel Le Mans in Amsterdam vult aan: “Toen we begonnen ging het erom dat je een deuk uit een auto kon slaan, de plaatwerkers van nu zijn volleerd autoschadetechnicus. Een auto is nu een rijdende computer, die alles registreert.” En er kan dus ook veel meer aan stuk gaan.
- Specialistisch werk
Martin Groen geeft aan dat het werk van een schadehersteller door de toenemende complexiteit van auto’s ook een stuk specialistischer is geworden: “Berekeningen werden vroeger bij wijze van spreken op de achterkant van een sigarendoosje gemaakt. Tegenwoordig hebben we twee mensen in dienst die calculaties maken. Het is bijna hogere wiskunde.”
“We hebben tegenwoordig te maken met radars, camera’s en autonoom rijden,” zegt Robbert Haans “We werken met veel meer verschillende materialen en hybride verbindingen. Dat vraagt niet alleen om andere apparatuur, maar zeker ook om goed opgeleide mensen. Het is heel belangrijk dat onze mensen de schades kunnen herstellen volgens de merkspecifieke eisen van de fabrikant en de nieuwste technieken kennen. ”
Ondanks dat de technieken complexer zijn geworden blijft autoschadeherstel ook een kwestie van mensenwerk en ambacht volgens Cas van Houtert. “Er komt tegenwoordig veel meer bij kijken dan een deukje uitslaan en nieuwe verf spuiten. Gezien de wensen en eisen moeten we slim en creatief werken. Maar wat we ook doen en hoe we het ook doen, het mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit die we leveren.”
“We zitten in een evolutie op het moment,” zegt Claudia Tensen. In dit artikel vertelt zij meer over de veranderingen waar zij als vestiging in de Randstad mee te maken hebben. Zoals het weren van auto’s in de (binnen)steden, de populariteit van deelauto’s en het feit dat een auto steeds minder als statussymbool wordt gezien.
- Gestuurde schadestroom
Als je vroeger autoschade had, liet je dit repareren bij schadehersteller om de hoek. De kosten betaalde je zelf. De particuliere klant was de opdrachtgever.
In de jaren negentig gingen verzekeraars samenwerken met schadeherstelbedrijven, hierdoor is de gestuurde schadestroom ontstaan. De schadehersteller heeft in de loop van de jaren steeds meer administratieve functies van de verzekeraar overgenomen waardoor er ook nieuwe functies ontstonden zoals de schadecalculator. Die sturing bleek voor sommige ondernemers een uitkomst. ABS Autoherstel Hoppenbrouwers in Bergen op Zoom is destijds al heel vroeg op de gestuurde reparaties ingesprongen en dat bleek een gouden greep. “Dat heeft ons bedrijf meteen een stuk professioneler gemaakt. Ook waren we een van de eerste schadeherstelbedrijven die kapotte ruiten herstelden. Daar haalden we toen de krant zelfs nog mee. Later kwamen de snelle ruitherstellers er tussen, maar nu zie je toch steeds meer dat ruitschade weer weggelegd wordt bij ons als professioneel autoschadeherstelbedrijf. En dat is natuurlijk een mooie ontwikkeling.”
- Meer vastleggen en verantwoorden
Een van de gevolgen van die sturing is de toegenomen administratie. “We moeten steeds meer verantwoorden en vastleggen,” zegt Astrid van ABS Autoherstel Glasbeek. “We doen wat we altijd al doen, maar hebben nu meer administratief werk.”
Albert de Goey herkent dat: “De huidige tijden zijn niet te vergelijken met toen mijn vader begon. Hij bouwde een spuitcabine in een schuur bij opa en repareerde de auto’s op het boerenerf. Dat is met de huidige wet- en regelgeving niet meer in te denken.
Vroeger kwam je met een paar grote handen en het juiste inzicht al een heel eind. Tegenwoordig moet je al een enorme investering doen om überhaupt iets van de grond te krijgen. Je moet op een heel ander niveau instappen en heel bewust acteren op veiligheid. Het lukt bijna niet meer om vanuit het niets te starten. Dat is jammer voor de ondernemende jongens, maar voor de klant en het milieu wel het beste.”
Ondanks de veranderingen in de branche blijft het een mooi vak. Aat Glasbeek: “Ik heb 55 jaar meegedaan en heb er nog steeds plezier in. Het is mooi dat je iets maakt. Geen deuk is eender.”
Is dit mooie vak ook iets voor jou?
Wij zoeken enthousiaste mensen die het vak willen leren én ervaren vakmensen die het verschil maken.