• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

Blik op ABS relatie-event ’18: Totaal Anders

Het derde relatie-event. Dan kunnen we voorzichtig spreken van een traditie toch? In Het Oude Magazijn in Amersfoort organiseerden we dit jaar ons relatie-event met het thema Totaal Anders. Want hoe we ook kijken naar alle ontwikkelingen in de markt, het moet echt totaal anders.

Tijdens een inspirerende middag hebben we kennis, tips en tricks gedeeld over hoe we het als branche totaal anders kunnen aanpakken.

Albèrt de Goey trapt de middag af en vertelt wat we kunnen verwachten. Een veranderende wereld vraagt om een andere aanpak. En daar past het concept Totaalherstel perfect bij. Hij draagt de microfoon over aan Nico Stolk en Edward Reinderts voor het inhoudelijke deel van het programma. Tezamen belichten de heren de principes van Totaalherstel.

Bij Totaalherstel draait het om verslaglegging. Je moet kunnen aantonen dat alle schades op de juiste plek, met de juiste mensen en op de meest efficiënte manier gerepareerd zijn, mét behoud van geldende (fabrieks-)garanties.

ATAS (Advanced Technical Assistant System) helpt daarbij. Dit systeem fungeert als een technische assistent die aangeeft wat nodig is om verantwoord te kunnen repareren. Behalve de benodigde technische (merk)informatie en equipment, schrijft het systeem ook voor welke vaardigheden nodig zijn en natuurlijk wordt gecheckt of alles ook op de juiste manier is gedaan.

De ontwikkelingen gaan snel en uiten zich ook in de presentatie van de verschillende onderwerpen. Op alle vlakken vraagt de ontwikkeling van de markt om een totaal andere aanpak. Niet alleen op uitvoering, werving, maar ook de perceptie van de eindklant.

Een mooie eye-opener voor velen waren de reviews die af en toe gegeven werden door eindklanten. Want waar wordt ABS Autoherstel nou eigenlijk op beoordeeld? Kijkend naar verschillende reviews kunnen we concluderen dat er meer van ons gevraagd wordt dan alleen een goed herstelde auto.

Aan de ene kant krijgen we een ‘10’ als onze herstellers even de tijd nemen voor een praatje met de kinderen van de klant. Aan de andere kant krijgen we een ‘4’, omdat de koffie in de wachtruimte niet lekker is. Terwijl in beide gevallen een perfect werkende en veilige auto opgeleverd is. Waar worden we dan op beoordeeld?

Aan Berthold Gunster, grondlegger van het omdenken de eer om de middag af te ronden met een spoedcursus omdenken.

De definitie van omdenken: Van denken in problemen, naar denken in mogelijkheden. 

En dat is precies wat de markt nu van ons vraagt, denken in mogelijkheden:

Er is krapte op de arbeidsmarkt, waar halen we ons personeel vandaan?

In de toekomst wordt er minder schade verwacht, waar halen we ons werk vandaan?

Met prikkelende vragen en inspirerende voorbeelden maakt Berthold omdenkers van ons. Om hier thuis verder over na te denken krijgen we een boekje mee met op de achterkant deze pakkende tekst:

Voor de pessimist is het glas half leeg. Voor de optimist is het half vol. Omdenken gaat uit van een derde benadering: waar is de kraan?

Na deze boost van energie is het tijd voor de innerlijke mens en om samen te praten over de mogelijkheden voor onze branche. De toon is gezet, wij gaan het Totaal Anders doen.