Camera’s kalibreren
ABS Kaspers en Lotte in Amsterdam heeft sinds kort nieuwe diagnose-apparatuur in gebruik genomen. Daarmee is het ook mogelijk om camera’s te kalibreren. “We zijn nu minder afhankelijk van de merkendealer en dat scheelt tijd,” zegt Martin Koordes.
“Met het systeem van Texa kunnen we de auto’s uitlezen. Ook kunnen we waar nodig software-updates uitvoeren. En we hebben nu, als een van de eersten binnen de ABS-keten, de mogelijkheid camera’s te kalibreren.”
Een auto zit vol met sensoren en camera’s. Denk aan de camera’s in de spiegel, regen- en lichtsensoren in de ruit of parkeersensoren. Schadeherstellers hebben hier steeds meer mee te maken.
Niet alleen als een camera defect is, maar ook bij reguliere werkzaamheden. Als bijvoorbeeld de voorruit is vervangen, geeft de software in de auto een melding dat de camera niet meer goed is afgesteld. “Voorheen moesten we de auto voor het afstellen van camera’s naar de merkendealer brengen. Nu kunnen we dat zelf.”
Borden
Hoe werkt het? Martin Koordes: “We lezen de auto uit met de diagnostische tool. We koppelen onze computer via de OBD-poort aan de auto en kunnen die vervolgens uitlezen. Zo kunnen we zien waar de storing zit.”
“Als het nodig is dat we de camera’s opnieuw afstellen, halen we de kalibratieborden tevoorschijn. Die borden zetten we voor of achter de auto. Een app geeft aan hoe je de borden precies moet plaatsen. Per merk is het bijvoorbeeld verschillend hoe hoog het bord moet hangen of hoe ver het van de auto vandaan moet staan. Aan de hand van de focuspunten op het bord kunnen de sensoren weer goed afgesteld worden.”
Voor elk merk bestaat er een aparte set kalibratieborden. Kaspers & Lotte heeft nu borden voor Hyundai en de merken van Volkswagen AG. Wat Koordes betreft komen er in de toekomst ook andere merken bij.
Niet alleen het aantal merken is uit te breiden, ook het soort kalibratiewerkzaamheden. “We kunnen onze werkzaamheden uitbreiden aan de hand van updates. Zo komt er medio het eerste kwartaal een update die het mogelijk maakt om de sensoren voor adaptive cruise control af te stellen in de werkplaats. Nu kan dat nog niet in de werkplaats gebeuren, maar moeten die sensoren afgesteld worden terwijl de auto rijdt.”
Leerzaam
“Voordat we deze apparatuur hadden, kalibreerde de merkendealer de camera’s. Het nadeel was dat we de auto dan soms een paar dagen kwijt waren, waardoor het schadeherstelproces pas later kan worden afgerond.
Een airbag vervangen of nieuwe hoofdsteunen plaatsen is prima te doen, maar als het complexer wordt dan komt dit systeem goed van pas. Als we een storing tegenkomen die we zelf niet kunnen oplossen, bellen we de helpdesk van het betreffende merk. Zij kijken dan via het systeem direct mee naar de storing. Met hun hulp kunnen we het defect verhelpen en hoeven we voor eenzelfde storing de volgende keer niet meer te bellen.
Behalve dat we efficiënter werken steken onze monteurs er dus ook veel van op. We willen voor onze opdrachtgevers alles in huis kunnen herstellen zonder dat we afhankelijk zijn van externe partijen.”
Is dit mooie vak ook iets voor jou?
Wij zoeken enthousiaste mensen die het vak willen leren én ervaren vakmensen die het verschil maken.