De volgende stap in Totaalherstel
Ons doel is een autoschade goed en volgens fabrikanten voorschriften te repareren. Als we bijvoorbeeld iets verkeerd zouden vastlassen, kan dat weggebruikers in gevaar brengen. Dat willen we natuurlijk voorkomen. We hebben daarom nu een extra stap gezet om de kwaliteit die we leveren nog beter te kunnen borgen. Formulemanager Bert Huisman ontwikkelde hiervoor een filter en legt uit hoe dit werkt.
“Dat borgen van de kwaliteit zit hem in opleidingen, de kwaliteit van het personeel, het raadplegen van de fabrikanten informatie en het hebben van de juiste gereedschappen. Wij zijn de eerste schadeherstelketen die de opleidingen van ons personeel koppelt aan reparaties. Zo worden schades alleen nog maar hersteld en gecontroleerd door opgeleid personeel en borgen we de kwaliteit die we leveren,” legt Bert uit.
Taken op de checklist
“Wij hebben een filter ontwikkeld dat bij het maken van elke schadecalculatie signaleert of het om een veiligheidskritische reparatie gaat. Dit zijn reparaties waarbij we werken aan bijvoorbeeld de veiligheidskooi van de auto, aan ADAS-systemen, veiligheidssystemen en de wielophanging.
Wanneer we te maken hebben met een veiligheidskritische reparatie worden er automatisch op de juiste afdeling binnen de werkplaats taken toegevoegd aan de checklist. Bijvoorbeeld:
– Heb je de technische informatie gelezen?
– Is de reparatie hersteld volgens deze technische informatie?
Een bevoegde schadehersteller met de juiste opleidingen, moet deze taken afvinken anders loopt de checklist vast. Voor twintig procent van de reparaties is geen technische informatie beschikbaar van de fabrikant. In dat geval is het wel mogelijk om hier nee te antwoorden. Hier moet dan wel toelichting worden gegeven op de werkwijze zodat dit gecontroleerd kan worden. We hebben er vertrouwen in dat onze vakmensen goed kunnen beoordelen hoe een bepaalde schade gerepareerd moet worden.
Het systeem herkent de medewerker en zijn of haar opleidingen als hij inlogt op de werkorder en checklist. Dit wordt dagelijks geüpdatet en geregistreerd.
De gecertificeerde medewerkers hoeven een reparatie niet zelf uit te voeren. Het proces borgt wel dat een reparatie minimaal gecontroleerd wordt door iemand met de juiste opleidingen en competenties. Het kan dus voorkomen dat mensen die misschien al 25 jaar in het vak zitten, bepaalde reparaties wel kunnen uitvoeren, maar iemand anders moeten vragen het werk te controleren. Het zou een mooie bijkomstigheid zijn als meer mensen een opleiding gaan volgen.”
Drie jaar werk
Bert is drie jaar bezig geweest met de uitrol van deze ontwikkelingen. “Er kwam heel wat bij kijken. Het ontwerp, de techniek, de koppeling tussen ons backoffice-systeem DW/Pro en het programma waar de opleidingen in worden geregistreerd VOC Inzicht, alles testen in de testomgeving en in de praktijk bij vestigingen. Gelukkig hebben acht ondernemers me geholpen met de uitrol van alle ontwikkelingen koppelingen en met onze filter.”
“Er is uiteindelijk meer tijd overheen gegaan dan gepland. We willen kwaliteit borgen, maar de processen in de werkplaats moeten niet stil komen te liggen omdat we dingen aan het testen zijn.”
“De planning is om de komende maanden de koppeling filter-checklist-opleidingen op twee vestigingen te testen. Vervolgens maken we een handleiding zodat alle ABS-vestigingen in het eerste kwartaal van 2021 direct de koppeling kunnen implementeren.”