Duurzaam investeren in autoschade opleidingen
Autoschade opleidingen in Nederland kunnen beter. Dat roepen we al jaren. Daarom grepen alle Nederlandse schadeketens de kans aan om te investeren in het verbeteren van die opleidingen.
Samen met Schadenet, Autoschade Herstel Groep, ASN Autoschade en A.A.S. Schadeherstel tekende ABS Autoherstel 21 januari een cofinancieringsverklaring. Daarmee committeren we ons voor een periode van minimaal vier jaar aan het project Duurzame en Slimme Mobiliteit. Doel van het project is autoschade opleidingen in Nederland te verbeteren en vernieuwen. De ketens brengen uren, kennis en expertise op meerdere vakgebieden in.
“Al enige tijd merken we dat de theorie van de bestaande opleidingen niet goed aansluit op de praktijk,” zegt Nico Stolk. “Het herstel aan moderne auto’s wordt in snel tempo complexer en dit geeft ons de kans om mee te denken en de autoschade opleidingen naar een hoger niveau te tillen.”
Een van de doelen van het project is het opzetten van een MBO 4 opleiding Technisch Specialist Autoschade, met een keuzedeel Technisch Expert Elektrische Voertuigen (TEEV). Volgens Leontine Sitters van Schadenet zijn juist de jongeren die op niveau 4 willen instromen “een zeer relevante groep potentiële medewerkers die we echt nodig hebben in onze branche”.
Slimme en Duurzame mobiliteit
Het project Slimme en Duurzame mobiliteit is een initiatief van Summa Automotive en Smart Mobility, MAC, NexTechnician, RijnIjssel en Praktijkcentrum Autoschadeherstel Gelderland waarbij VOC en Innovam aansluiten met als doel nieuwe opleidingen, keuzedelen en trainingen rondom duurzame en slimme mobiliteit te ontwikkelen.
Om het project te kunnen financieren, wordt door Summa Automotive en Smart Mobility in samenwerking met alle partners een aanvraag ingediend bij het Regionaal Investeringsfonds MBO (RIF). Hiervoor is cofinanciering nodig vanuit het bedrijfsleven. De toezegging van de nederlandse schadeherstelketens maakt dit nu mogelijk.
Unieke samenwerking
Dat alle ketens de competitiviteit opzij zetten voor een hoger gezamenlijk doel is uniek.
We zijn het er over eens dat we moeten investeren in educatie voor de toekomst van ons mooie vak. Op deze manier dragen we bij aan een duurzame schadeherstel sector die meebeweegt met de ontwikkelingen.
“Ervaring en kennis uit de praktijk komt goed van pas bij het ontwikkelen van opleidingen. Het mes snijdt aan twee kanten: Wij kunnen aangeven waar behoefte aan is, welke kennis we nu nog missen in de werkplaats en de leerlingen doen kennis op die direct in de praktijk toepasbaar is. Zo tillen we ons vak met zijn allen naar een hoger niveau,” besluit Nico Stolk.