Een duik in de ABS data
Hoe digitaler bedrijven werken, des te meer data ze verzamelen. Zo ook ABS Autoherstel. Maar waarom verzamelen we deze managementinformatie en wat doen we daar precies mee? Marco Kooij is data expert op het Service Center in Bodegraven. We duiken met hem in de data.
“In mijn werk zijn signalen en vragen uit het netwerk of over het vakgebied leidend,” zegt Marco. “Wanneer er bijvoorbeeld berichten in de media verschijnen over een stijgende schadelast, is dat voor mij reden om in de data te duiken. Ten eerste kijk ik of het klopt, ten tweede waar de oorzaak ligt. In dit geval klopt het zeker, de schadelast stijgt. Reden daarvoor blijken duurdere onderdelen in combinatie met de samenstelling van het wagenpark.”
Prijs is geen nattevingerwerk
“Alle gegevens halen we uit onze systemen. De ondernemers voeren uiteraard in welk merk en type auto ze repareren, wat de schade is, hoe ze het gaan aanpakken en hoeveel tijd ze er mee kwijt zijn. Als een ondernemer factureert komt die factuur en alle gegevens die daarbij horen bij ons terecht.”
“Die gegevens gebruiken we om tariefafspraken te onderbouwen. We maken helemaal inzichtelijk hoe een prijs is opgebouwd. Gebeurde dat vroeger bij wijze van spreke nog op de achterkant van een sigarendoosje, tegenwoordig is het bijna wetenschap. Prijs is zeker geen nattevingerwerk,” zegt Marco beslist.
De kracht van data
“We repareren ongeveer 150.000 schades per jaar. Die data zijn niet alleen voor onszelf interessant. We kunnen er ook onze opdrachtgevers mee helpen. Wij hebben goed inzicht in de cijfers en kunnen daardoor een realistisch beeld geven van bepaalde ontwikkelingen.”
“Zo helpen we bijvoorbeeld een verzekeraar die zich wil voorbereiden op het verzekeren van elektrische auto’s. Wij nemen de opdrachtgever dan mee naar ABS Autoherstel Splinter, gespecialiseerd in het repareren van elektrische auto’s. Daar horen ze vanuit de praktijk over klantgedrag, schadefrequentie, de verdeling arbeid versus onderdelen, etc. Dat onderbouwen we dan op basis van de getallen.”
Schades doorsturen naar collega-ondernemer
Maar niet alleen opdrachtgevers weten Marco te vinden. Ook ABS-ondernemers kunnen bij hem terecht voor helderheid in data. “Vanuit ABS Autoherstel Henri & Herman kwam de vraag: ‘Marco, kun jij aangeven waarom we zoveel tijd kwijt zijn aan bepaalde reparaties?’”
“Als ik dan in de cijfers duik, blijkt dat er veel tijd zit in uitzoekwerk voor BMW-werkzaamheden. Dat merk komt minder vaak binnen op die locatie, dus daar weten medewerkers niet zomaar alles van. Vervolgens heeft de ondernemer besloten om complexere BMW-schades door te sturen naar ABS Autoherstel Pijnaker, zij hebben namelijk een BMW-merkerkenning.” Een stap die helemaal past binnen de Totaalherstel visie. “De klant stelt dit ontzettend op prijs, en het zorgt voor mooie samenwerkingen tussen ondernemers,” zegt Marco.
Dit is een mooi voorbeeld van hoe data ingezet kunnen worden voor opdrachtgevers. Maar eigenlijk zijn alle betrokken partijen gebaat bij inzicht in die data. Marco: “Op het Service Centre kunnen we aan de hand van data ook ondernemers helpen om processen beter in te richten of bij te sturen. Dat levert ook weer voordelen op voor de consument, bijvoorbeeld een snellere afhandeling van de schade. Uiteindelijk kunnen we met data het verschil maken.”