Een nieuw leer- en kennisplatform: de digitale variant van de ABS Academy
ABS Academy is gestart met een eigen online leer- en kennisplatform. Het is bedoeld om de kennis en kunde van onze medewerkers te verbeteren, op een laagdrempelige manier. Via het platform zijn officiële opleidingen en trainingen te volgen. Ook is er ruimte voor eigen content. Onze formule manager Bert Huisman vertelt hoe dit platform tot stand is gekomen.
“Precies een jaar geleden zijn we met dit project gestart,” vertelt Bert. “We hebben toen een aantal ondernemers gevraagd om mee te denken over de inhoud van het platform. Ik ben ontzettend trots op wat we hebben neergezet. Het is een mooie aanvulling op onze fysieke trainingen bij de ABS Academy.”
Waarom een leerplatform?
“Onze medewerkers moeten dagelijks auto’s repareren op de meest slimme en efficiënte manier, daar is kennis voor nodig. Voorheen deelden we kennis door een directe mail te sturen naar de vestigingen. Helaas bereikten we hiermee vaak maar een deel van de medewerkers. Ik ging daarom op zoek naar een platform waar ik direct informatie kan delen met onze medewerkers. We hebben autospuiters, autoschadetechneuten, plaatwerkers en mensen op de frontoffice. Het is daarom belangrijk dat we via het nieuwe platform specifieke kennis kunnen delen met degene waarvoor het bedoeld is.
Daarnaast doen de meeste medewerkers binnen ABS Autoherstel jaarlijks opleidingen om hun kennis op peil te houden. Maar de technische ontwikkelingen in auto’s gaan zo snel, dat de opleiding die je vorig jaar hebt gedaan vandaag al niet meer relevant is. Certificaten zijn dan ook maar een bepaalde periode geldig. We moesten dus op zoek naar een manier waarop onze medewerkers zichzelf 24/7 kunnen ontwikkelen.”
Hoe ziet het platform eruit?
“Als basis gebruiken wij het bestaande platform oZone, een leeromgeving voor technische bedrijven. Medewerkers kunnen op elk moment van de dag inloggen op hun account via een pc of tablet. Op het dashboard kunnen ze hun voortgang zien, dus welke leermodules ze al hebben voltooid en welke ze nog moeten afronden. De leidinggevende of vestigingsmanager beheert de accounts en kunnen op deze manier de ontwikkeling monitoren van hun medewerkers.
Het belangrijkste is dat de medewerkers er plezier in gaan hebben om de leermodules af te ronden. Daarom zijn deze onderverdeeld in korte leerpaden die ze in hun eigen tempo kunnen volgen. De leerstof kan bestaan uit een foto, video, vragenlijst of een kort stukje tekst.”
Wat is het doel van het platform?
“We willen de kennis rechtstreeks aan onze medewerkers overdragen. Door de leerstof persoonlijk te maken en de taaie stof om te zetten in leuke nieuwsitems, prikkelen we hun nieuwsgierigheid. We delen hier dus ook wanneer er een nieuwe bijzondere auto of een speciale soort verf op de markt is gekomen. Het moet interessant en leerzaam zijn, maar we willen het vooral leuk maken.
Naast de medewerkers willen wij leidinggevenden en ondernemers motiveren om de mensen in de werkplaats en frontoffice iets extra’s te bieden. Zo zie ik het best gebeuren dat medewerkers tijdens hun werkdag de ruimte krijgen om te werken aan hun ontwikkeling. Als leidinggevende moet je je medewerkers bijvoorbeeld informeren over het werken met gevaarlijke stoffen. Het is belangrijk om te controleren of de medewerkers alles begrepen en gelezen hebben.
Daarnaast is het een extra tool voor werkgevers om met hun medewerkers in gesprek te gaan. Waarin wil je jezelf ontwikkelen? Wat vind je wel en niet leuk? Zo stimuleren we werkgevers in coachen.”
Hoe wordt de lesstof bepaald?
“Naast de basis lesstof die oZone beschikbaar stelt, maken we ook onze eigen leermodules. Onze Kennis en Techniek manager Willy Sprockel denkt bijvoorbeeld mee over interessante onderwerpen voor het platform. We personaliseren in overleg ook bestaande content van bijvoorbeeld goede opleidingsinstituten. Op deze manier kunnen we zoveel mogelijk kennis delen met onze medewerkers. oZone helpt ons om leerstof begrijpelijk te maken, zodat deze aanslaat bij de doelgroep. Twee A4’tjes vol tekst toveren zij om in twee laagdrempelige meerkeuzevragen.
Ook onze grootste lakleverancier Akzonobel stelt trainingen en materiaal beschikbaar om onze medewerkers kennis bij te brengen, te interesseren en te binden. Ik ben heel trots op deze samenwerking.”
Hoe zien die trainingen eruit?
“Wij geven praktijktrainingen in ons eigen trainingscentrum, maar zien dat mensen steeds meer behoefte hebben aan digitale trainingsvormen,” vertelt Sjoerd Hendriks, sales manager bij Akzonobel. “Een combinatie van fysiek en digitaal leren is volgens ons de toekomst en hebben daarom geïnvesteerd in online trainingen. Normaliter stellen wij onze content niet zomaar beschikbaar aan externe partijen. Voor ABS hebben we een uitzondering gemaakt. Dit komt mede dankzij de succesvolle pilot die we in corona tijd hebben gedraaid. In plaats van een tweetal opleidingen bij ons in het trainingscentrum te volgen, hebben alle spuiters deze online kunnen afronden. We kunnen de ABS Academy alleen maar toejuichen. Het is mooi dat ze als netwerk daarin investeren. Door preventief te handelen door mensen goed op te leiden en scholen, kunnen we problemen voor zijn.
Voor ons biedt het ook een mooie kans om alle medewerkers binnen het bedrijf kennis te laten maken met het vak autospuiter. 85% van de ABS-ondernemers werken al met onze producten van het merk Sikkens. Iedere maand stellen wij nieuwe trainingen beschikbaar met een universele opzet. Voor de overige 15% zijn de trainingen dus alsnog relevant.
Daarnaast kunnen wij alle data inzien. Dit is voor ons vooral interessant zodat we weten waar wij opvolging op moeten geven in de praktijk. Als veel mensen behoefte hebben aan een bepaalde training of als wij zien dat deelnemers worstelen met een bepaald onderwerp dan kan een Technisch Consulent nazorg verlenen bij het bedrijf. We denken juist gerichtere technische ondersteuning te kunnen geven met behulp van deze data. Ik ben trots op deze mooie samenwerking!