‘Het is mooi om mensen te inspireren’
De wereld van het schadeherstel is een echte mannenwereld. Maar schadeherstel is niet per definitie een mannenberoep. Daarom laten we graag vrouwen in de werkplaats aan het woord. Dit keer vertelt Frances Fopma over haar werk bij ABS Kalsbeek Autoschade in Stiens.
“Ik werk nu twee jaar bij ABS Autoherstel Kalsbeek,” vertelt Frances. “Hiervoor werkte ik voor een ander schadeherstelbedrijf. Ik heb ook vijf jaar spotrepair gedaan. Toen reed ik met mijn eigen spotrepair bus door Nederland langs dealers en herstelbedrijven. Ik was toen echt op mezelf aangewezen. Bij een lakprobleem moest ik het bijvoorbeeld zelf oplossen. Hier heb ik veel van geleerd.
Ik werk al zestien jaar tussen de mannen en dat bevalt me goed. Nu ik in Friesland werk, merk ik dat de sfeer anders is dan in de randstad. Daar moest ik mezelf meer bewijzen, dat gevoel heb ik hier niet. Collega’s vragen hier eerder aan mij hoe ik bepaalde dingen doe, dan dat er word gezegd dat ik het op hun manier moet doen. Dat is heel fijn.”
Liefde voor auto’s
Naast een passie voor tattoo’s, kitesurfen, kickboksen en een fascinatie voor de zee, is Frances ook gek van auto’s. “Toen ik mijn allereerste eigen auto kreeg, was ik helemaal verkocht. Dat ik iets in de autobranche wilde gaan doen wist ik zeker, maar ik wist niet precies wat. Na de opleiding schoonheidsverzorging ben ik gaan zoeken naar iets in de autobranche. Toen was ik 24 jaar. Het vak autospuiter viel me direct op omdat ik daar mijn creativiteit kwijt kan.
‘Zo zie je maar dat je nooit te jong bent om te leren.’
Frances Fopma
Ik ging op zoek naar een leerbedrijf. Rond mijn 24ste behaalde ik mijn diploma en inmiddels zit ik al zestien jaar in het vak. Zo zie je maar dat je nooit te jong bent om te leren. Ik heb zelfs een vriendin van 41 jaar aangemoedigt om haar droom te volgen. Die heeft nu alsnog een opleiding tot autospuiter gevolgd en werkt inmiddels ook bij een schadebedrijf. Het is mooi om mensen te inspireren.”
Voldoening
“De ene week doe ik voorbewerking, de andere week sta ik in de spuitcabine. Die afwisseling is fijn, want spuiten is intensief werk. In de voorbewerking doe ik twee à drie auto’s op een dag. Als ik spuit, zijn dat er misschien wel acht. Tegenwoordig spuit ik alleen nog maar met luchtdrogende lakken.
Dan sta ik de hele dag in mijn grijze pak. We meten en mengen de juiste kleuren, controleren, ontvetten, afkleven, spuiten en poetsen de auto. Je bent constant bezig.
Dit vind ik wel het leukste om te doen, maar beide werkzaamheden geven mij voldoening. Als de auto uit de spuiterij komt, ziet deze er weer als nieuw uit.”
Is dit mooie vak ook iets voor jou?
Wij zoeken enthousiaste mensen die het vak willen leren én ervaren vakmensen die het verschil maken.