• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

Het verschil in schadeherstel bij elektrische en benzine auto's

We rijden steeds meer met nieuwe brandstoffen. Volgens een onderzoek van de ANWB neemt voor het eerst het aantal geïnteresseerden in elektrisch rijden toe in Nederland. Wat merken we daarvan in het schadeherstel?

Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf en de reparatiekosten zijn vaak hoger omdat de auto bestaat uit duurdere onderdelen. Maar de gebruikskosten zijn daarentegen wel lager. Als je goed verzekerd bent, vallen de kosten bij schade ook mee. Wat zijn nou de grootste verschillen tussen elektrische en benzine auto’s als het gaat om schadeherstel?

Reparatiekosten

Volgens garantieverzekeraar Autotrust zijn de reparatiekosten van een elektrische auto’s gemiddeld veel duurder dan benzine- en dieselauto’s. “Dit komt door meerdere oorzaken; de prijzen van onderdelen liggen vaak veel hoger en een elektrische auto is veel zwaarder dan een benzine of dieselauto waardoor de kracht of impact van de aanrijding veel groter is”, vertelt onze Kennis en Techniek manager Willy Sprockel. “Er zijn zelden OES of aftermarket-onderdelen verkrijgbaar. Daarnaast kan het bij sommige schade goedkoper zijn om het complete onderdeel te vervangen in plaats van te repareren door alle technologie in deze auto’s. Het repareren van elektrische auto’s vereist dus ook meer specialistische kennis. Zowel op het gebied van de elektronica en het hoog voltage systeem als op het gebied van de carrosserie. Die is vaak heel anders gebouwd en van andere materialen als in de benzine en dieselauto’s zitten.” 

Schadeherstel

Door de komst van elektrische voertuigen verandert het schadeherstelproces. “Het repareren brengt risico’s met zich mee wanneer je moet werken aan de elektrische componenten van de auto. Je kunt elektrische spanningen niet zien of ruiken en als je het voelt, dan is het te laat. Je moet daarom echt weten waar je mee bezig bent. 

Alleen een gecertificeerde monteur mag werken aan het elektriciteitssysteem. Als je niet in de buurt van de elektrische componenten hoeft te werken, is het een gewone auto. Kun je hier niet omheen werken, dan moet je de auto eerst spanningsloos maken. Daarna is het weer een normale auto. De monteur draagt speciale handschoenen en zet de ruimte rondom de auto af om niet gecertificeerde collega’s op afstand te houden.

Schadeherstel aan benzine- en dieselauto’s was en is ook niet geheel zonder ‘gevaar’. Denk aan giftige en brandbare stoffen, dampvorming, brandstoflekkage, brand- en explosiegevaar. Nu zijn we bewust van die risico’s en is het repareren dagelijkse kost.”

Onderhoud

Volgens BOVAG heeft een volledige elektrische auto minder onderhoudskosten dan een brandstofauto. Er zijn minder bewegende onderdelen die snel slijten. De traditionele kleine en grote beurt vervallen dan ook.

De software en de koeling hebben wél onderhoud nodig. Net zoals de banden, remmen en het accupakket, want dat zijn de enige onderdelen die kunnen slijten. Het accupakket is het onderdeel dat het meest gevoelig is voor slijtage. Het is het grootste en duurste onderdeel van een elektrische auto. De remmen gaan gelukkig vaak langer mee dan bij een diesel- of brandstofauto, omdat je veel remt met de elektromotor. 

Natuurlijk moeten de ruitenwissers en koplampen regelmatig gecontroleerd worden, net zoals iedere andere auto.

Autoverzekering

Volgens Independer is een autoverzekering voor een elektrische auto vaak niet veel duurder dan het verzekeren van een benzine- of dieselauto. Maar let wel op het eigen risico van je autoverzekering bij autoschade

Heb jij de overstap al gemaakt naar elektrisch rijden?