Klein en betrokken in een groot bedrijf
Rogier Schinkel stuurt sinds februari 2020 alle vestigingen van ABS Autoherstel Den Elzen aan. Samen met Joost den Elzen, Daniëlle Vermeulen, Wim de Keizer en Eric van den Steen vormt Rogier de directie van de Den Elzen Groep. Hij is gestart in een roerige tijd. Maar terwijl een groot deel van Nederland thuis zat, bleef hij volop aan het werk. Lees hier zijn verhaal.
“In de eerste gesprekken met Joost en Daniëlle, was er gelijk sprake van een match,” zegt Rogier. “Ik kan me vinden in de kernwaarden van ABS Autoherstel Den Elzen; ondernemend, aandacht, familie en sympathiek. Het gaat niet alleen maar over cijfers.
Daarbij vind ik het ook niet erg als we het een keer oneens zijn. Discussies houden ons juist scherp. Ik zie het als een hulpmiddel om vooruit te komen.”
“Ik krijg heel veel energie van het schadeherstelvak. Het is me dan ook met de paplepel ingegoten. Mijn vader was in het vak werkzaam en ook mijn broertje heeft jarenlang een eigen schadeherstelbedrijf gehad. Ik werk ook al jaren in de branche, als schademanager, bedrijfsleider, regiomanager en nu als Operationeel Manager bij Den Elzen Groep.”
Nederland op zijn kop
“Het zijn nogal bewogen maanden geweest om te starten met een nieuwe baan, maar ik heb niet stilgezeten. De eerste twee weken van de ‘intelligente lockdown’ stond Nederland op zijn kop. Dat hebben wij ook gemerkt. We gingen van gemiddeld zestig naar dertig intakes in de week per vestiging. Het enige waar ik mee bezig was is ‘hoe gaan we de komende weken vooruit?’ We zijn snel informatie gaan verzamelen en bekeken elke dag hoe het aanbod zich ontwikkelde.”
“We hoorden dat veel leveranciers problemen hadden met het uitleveren van onderdelen. Daarom zijn we alle onderdelen die we nodig zouden hebben alvast gaan bestellen. Ook hebben we toekomstige afspraken naar voren gehaald.”
“Zo zijn we continu in control geweest. We hebben in deze periode goed contact gehouden met onze directe collega’s op de vestigingen. Ook met René van Knotsenburg op het Service Center hebben we veel contact gehad. Zodat ABS onze vorderingen kon volgen ten opzichte van het landelijke beeld. Ondanks de crisis, is er veel werk verzet. Zo zijn onze vestigingen de afgelopen periode bezig geweest om de werkplaats op te frissen en te verbouwen. Mits ze hiervoor tijd konden vrijmaken in de planning natuurlijk.”
De organisatie onder de loep
“We hebben nu versneld onze administratieve processen kunnen aanscherpen en kritisch naar de organisatie kunnen kijken. Zo blijkt dat we bijvoorbeeld veel meer gebruik kunnen maken van elkaars kennis en kracht. Daarom hebben we sinds het begin van de corona-uitbraak iedere week een conference call met het managementteam en de vestigingsmanagers. Op die momenten wisselen we informatie uit en kijken we of we het personeel flexibel kunnen inzetten.”
“We willen namelijk meer inzetten op het overnemen van elkaars werkzaamheden. Zo kunnen we de balans goed bewaren en streven we naar een optimaal resultaat. Hier spar ik over met de leidinggevenden. Bij onze vestigingen in Roosendaal en Bergen op Zoom werken ze volgens de QRM-methode. Deze manier van werken heeft ons de afgelopen periode ook meer inzicht gegeven in de voordelen en de aandachtspunten.”
“Momenteel werkt er iemand van onze vestiging in Den Haag bij onze vestiging in Zoetermeer en zo hebben we de afgelopen periode meer mensen ingezet. Aan de ene kant om de bezetting op orde te houden, en aan de andere kant heel bewust om van elkaar te leren en een voorsprong te creëren met het oog op de komende opleidingen. In eerste instantie moeten ze over een drempel heen. Maar als ik dan zie hoe enthousiast ze bij hun tijdelijke vestiging rondlopen, vind ik dat heel bijzonder. Dat moeten we er zeker inhouden.”
Een directie die zichtbaar is
“Ik ben geen moment thuis geweest de afgelopen periode. Mijn collega’s en ik laten ons graag zien op de vestigingen. De jongens stellen het enorm op prijs dat we langskomen.
Wat ook op prijs gesteld wordt, is een blijk van waardering. “Tijdens de corona-uitbraak had iedereen het zwaar. Om niet alleen onze werknemers, maar ook de lokale bloemist een hart onder de riem te steken, brachten we iedereen een flinke bos bloemen. Verder hielden we iedereen continu op de hoogte van onze weloverwogen besluiten en dat geeft ontzettend veel rust en vooral vertrouwen. Geen onderwerp blijft onbesproken, van RIVM maatregelen tot de CAO-afspraken. Ik vind het mooi om in zo’n groot bedrijf, klein en betrokken te blijven.”
“Het mooiste compliment dat ik tot nu toe heb gekregen is dat een collega na een paar weken tegen me zei dat het lijkt alsof ik al maanden werkzaam ben bij Den Elzen. Dat het al zo normaal voelt dat ik er ben, dat doet me echt goed.”
Is dit mooie vak ook iets voor jou?
Wij zoeken enthousiaste mensen die het vak willen leren én ervaren vakmensen die het verschil maken.