‘Lekker alleen mijn ding doen in de mengruimte’
Autoschadeherstel is een prachtig vak waarin de technologische ontwikkelingen nooit stil staan. Helaas maken tegenwoordig maar weinig mensen de keus voor een technisch beroep. Daarom zijn we extra blij met degenen die het wel doen: onze leerlingen! Deze keer aan het woord: Sebastiaan Harkema (27).
“Ik sleutelde vroeger vaak met mijn vader aan auto’s en zolang ik me kan herinneren, volg ik de Formule 1. Toen ik vijftien was ging ik met hem voor de eerste keer mee naar het circuit in Zandvoort. Een vriend van mijn vader die een eigen schadeherstelbedrijf heeft, stond daar te wachten in een driftauto. Ik kreeg een helm op mijn hoofd geduwt, ben de auto ingestapt en vol gas reden we het circuit op. Toen was ik verkocht en is mijn interesse in auto’s ontstaan.
Ik vind het nog steeds leuk om te sleutelen aan mijn eigen auto. Daarnaast hoop ik over een jaar met mijn eigen raceauto op het circuit te rijden. Ik ben al aan het zoeken naar een oude Volvo 740 Sedan. Alle schade die ik op het circuit rijd, kan ik gelukkig zelf maken. Het is een hele leuke hobby.”
Het hoogste cijfer van de klas
“Na jarenlang automonteur te zijn geweest, ben ik de bouw ingegaan. Dat vond ik helemaal niks en ben daarmee gestopt. Zodoende kwam ik thuis te zitten en kreeg ik via het uitzendbureau een cursus autospuiten aangeboden. Ik heb toen een vierweekse cursus gevolgd om te kijken of het iets voor me was. En dat was het: ik was gelijk geslaagd met het hoogste cijfer van de klas.
Ed Kiderlen van Oostendorp Autoschade bood me toen aan om bij hun te komen proefdraaien. Ik dook gelijk de spuitcabine in. Ze waren onder de indruk van mijn werk en boden me al snel een BBL-opleiding aan. Binnen een jaar tijd was ik geslaagd als eerste autospuiter.
Ik heb het tot nu toe nog steeds naar mijn zin. Oostendorp Autoschade in Den Bosch is een fijne werkplek. Mijn collega’s willen me graag helpen ontwikkelen, dat is heel fijn. Als ik iets nodig hebt of ergens mee zit kan ik altijd bij iemand terecht. En gezellig is het ook zeker.”
Strakke planning
“Bij aankomst kleed ik me om, drink ik een bakje koffie en zeg ik iedereen gedag. Om acht uur ga ik naar mijn werkplek en kijk wat er die dag af moet zijn. Ik bereid vervolgens mijn werkzaamheden voor en dan kan de werkdag beginnen.
We hebben een goed werkritme in de werkplaats. Mijn collega’s van het voorbewerken proberen zo vroeg mogelijk te beginnen en ook door te pakken in de werkzaamheden, zodat we ‘s middags al voor de volgende dag kunnen voorbereiden. Na het voorbewerken moet de auto nog gespoten, gedroogd en opgebouwd worden. Dan is hij pas klaar voor de aflevering. Stel je begint pas om drie uur met voorbewerken, dan komt de auto die dag niet meer klaar. Een strakke planning is dus belangrijk.
Het leukste aan aan mijn werk vind ik het autospuiten. Lekker alleen mijn ding doen in de mengruimte met mijn eigen muziek op. Ik vind het mooiste om te zien hoe een auto als nieuw wordt afgeleverd. Je hebt gelijk voldoening van je werk.”
Tekst gaat verder onder foto
Elke dag 1500 nieuwe kleuren
“Over vijf jaar zie ik mezelf racen in het weekend op het circuit en ik hoop nog steeds bij Oostendorp Autoschade te werken.
Er zijn verder nog zoveel dingen die ik wil leren. En ik zou graag meer tijd besteden aan het sleutelen zodat ik zelf een circuit auto kan bouwen. Bij Oostendorp Autoschade Den Bosch ga ik binnenkort een kleurencursus doen, omdat ik alles wil weten over autospuiten, kleuren mengen en het bijtinten. Ik wil dit eigenlijk allemaal uit mijn hoofd kunnen, maar er komen elke dag zo’n 1500 kleuren bij. Je bent nooit uitgeleerd in dit vak.”
Is dit mooie vak ook iets voor jou?
Wij zoeken enthousiaste mensen die het vak willen leren én ervaren vakmensen die het verschil maken.