Nieuwe vestiging: ABS Autoherstel Sloot in Zundert
Erno Sloot zit bijna 26 jaar in het schadeherstel vak, daarnaast heeft hij zich gespecialiseerd in velgenherstel. Afgelopen september werd Autoschade Sloot onderdeel van ABS Autoherstel. Waarom hij die keuze maakte, vertelt hij hier.
Vanuit zijn velgenbedrijf werkte Erno Sloot al voor verschillende ABS-ondernemers. “De gedegen, professionele uitstraling van ABS heeft me altijd aangesproken,” vertelt Erno. “Niet alleen het logo en de bedrijfskleuren, maar ook de mooie, opgeruimde werkplaatsen. De ondernemers die ik ken zijn mensen met een visie en zijn goed voor hun personeel. Dat vind ik heel belangrijk.”
Baas in eigen tent
In 2004 startte Erno met zijn schadeherstelbedrijf. Hij begon met niks en bouwde in de loop der jaren een eigen identiteit op. De stap naar ABS Autoherstel betekent niet dat die identiteit verloren gaat. Erno: “ABS is een coöperatie en dat vind ik een groot voordeel. Ik blijf baas in mijn eigen tent.
Vanaf het begin heb ik een onafhankelijk bedrijf. Maar het werd steeds lastiger om te opereren als zelfstandig schadebedrijf. Vandaar dat we de keuze hebben gemaakt ons aan te sluiten bij ABS. De sturing geeft ons een stevigere basis, daarmee geef ik ook mijn personeel toekomst.”
Erno is blij met de bredere visie van ABS Autoherstel en de kritische toelating van nieuwe leden. “Ze willen hun eigen netwerk niet vervuilen. Het heeft daardoor wat langer geduurd voordat we ons konden aansluiten in verband met concurrerende bedrijven in de regio. Maar toen alle partijen onze toegevoegde waarde zagen, mochten we toetreden. Dat betekent dat ABS echt voor hun leden staat.”
Tekst loopt door onder foto
Warm bad
Ook Erno’s vrouw Ilona werkt mee in het bedrijf; zij doet de boekhouding en administratie. In totaal heeft Erno zeventien medewerkers. Het velgenbedrijf, met een eigen werkplaats op tweehonderd meter afstand van de schadeherstel locatie, is goed voor een derde van de totale bedrijfsvoering.
Voor ons veranderde er weinig sinds we ons hebben aangesloten. Ik was al ver met het opleiden van mijn medewerkers, onze equipment was op orde en de certificeringen ook. De grootste verandering zit in het aanbod en de verwerking van schades.
We hebben nu gestuurde schades die we voorheen niet hadden. We gebruikten al hetzelfde backoffice-systeem als ABS. Maar we moeten het nu echt op een andere manier gaan gebruiken. Het kost veel tijd om je dat eigen te maken, soms is het best even puzzelen.
Gelukkig kunnen we altijd bellen met het Service Center of schieten collega-ondernemers te hulp. Zo heeft Cas van Houtert hier een dag gezeten om uitleg te geven over het systeem. Ook bij Den Elzen doen ze hun best om ons op weg te helpen. Super aardig, het voelt echt als een warm bad.”
Aanhaken of afhaken
“We hebben een jonge ploeg, met mijn 42 jaar ben ik de oudste. Van het personeelstekort merken we gelukkig nog niet zoveel. We hebben een kleine trouwe club mensen. Goed voor hun zorgen is onze prioriteit.
Ik heb het altijd heel belangrijk gevonden dat mensen goed opgeleid zijn en heb ook altijd geïnvesteerd in gereedschap. Door de complexer wordende schades vraagt dat in de toekomst alleen nog maar meer investering verwacht ik. Het is aanhaken of afhaken.
Met deze stap zijn we klaar voor de toekomst. We maken nu onderdeel uit van het sterke netwerk van ABS Autoherstel, daarmee hebben we een stevigere basis.”