Overname ABS Autoherstel Van ‘t Hoff
Dick van Zandwijk zocht al een tijd naar uitbreiding van zijn ABS-vestiging in Zierikzee. Die vond hij uiteindelijk in Papendrecht. Daar zocht Ad van ‘t Hoff een overnamekandidaat voor zijn bedrijf. “We zijn eerst maar eens een uitsmijtertje gaan eten,” zegt Van Zandwijk.
Die uitsmijter was een goed begin. “Tijdens dat gesprek bleek dat Ad vertrouwen in me had. Het bedrijf heeft een goede naam en er werken vakmensen, daar wil ik niet te veel aan veranderen,” zegt Dick. “Er zit veel emotie in zo’n zaak, helemaal als je er vanaf je negentiende in zit, zoals Ad.”
Innovatiever
De naam Van ‘t Hoff blijft dan ook op het pand staan. Niet alleen om Ad een plezier te doen: “Een paar jaar nadat ik de zaak in Zierikzee overnam, heb ik de naam veranderd. Mensen zoeken op het bedrijventerrein nu nog steeds naar Autoherstel Van Lint. Die naamsverandering ging ook gepaard met een omzetdaling. Reden te meer om het deze keer anders te doen. En ik vind het eerlijk gezegd minder belangrijk welke naam er op het pand staat. Als we maar goed werk afleveren.”
Van de overname merken klanten en opdrachtgevers weinig. Dick: “De afhandelingssytemen veranderen misschien wat, maar verder doen we niet veel anders. Eerst maar eens kijken hoe het loopt. Er zijn wel wat aanpassingen in de IT en automatisering in de werkplaats doorgevoerd. Zo wordt ABS Papendrecht net iets innovatiever, wat het werk ten goede komt.”
Vakkennis uitwisselen
“Veel collega’s vragen zich af waarom je op 57ste nog een overnametraject aangaat,” vertelt Dick. “Maar ik was al een tijd op zoek naar schaalvergroting. De vestiging in Zierikzee heeft namelijk beperkte uitbreidingsmogelijkheden. Deze overname biedt mooie kansen, het is een prachtige uitdaging.”
“De ontwikkelingen in de schadebranche vragen er om dat we gespecialiseerder gaan werken. Met een tweede vestiging kunnen we daar beter op inspelen. We gaan selectiever bekijken welke expertise bij welke medewerker komt te liggen. Mochten we in de ene vestiging de kennis missen, dan kunnen we die uit de andere vestiging laten komen.”
Persoonlijke KPI’s
Eerder vertelde Dick al eens over de oldtimers die hij restaureert, naast het normale schadeherstel. “Het succes hiervan is één van de redenen dat we kunnen uitbreiden,” zegt hij. “We werken nu aan vier of vijf oldtimers, hebben er nog zeven in de opslag staan én we hebben een wachtlijst.”
“Wat voor mij belangrijk is? Dat mijn medewerkers tevreden zijn, dat de klanten blij zijn en dat we goede kwaliteit leveren. Als we inboeten op kwaliteit leveren we ook in op veiligheid. Een tevreden medewerker is productiever, en een tevreden klant komt terug. Die drie punten heb ik altijd hoog op mijn prioriteitenlijst staan, dat zijn mijn persoonlijke KPI’s.”