‘Plezier in het werk staat voorop’
ABS Autoherstel Splinter in Amsterdam breidt uit. De bouw van het nieuwe pand is nu vijf maanden onderweg. Hiermee creëert het bedrijf ruimte om de meest complexe, high tech schades te repareren. Maar hoe gaan ze die extra ruimte invullen, met wie? Lindy Feenstra is verantwoordelijk voor recruitment bij Splinter en vertelt over de zoektocht naar goed personeel.
“Als de nieuwbouw klaar is, hebben we twee keer zoveel ruimte. Dat houdt ook in dat we meer personeel nodig hebben,” zegt Lindy Feenstra. “We hebben nu 39 medewerkers en zijn op zoek naar vijf nieuwe personeelsleden. En dat is in deze tijd niet gemakkelijk.”
Het tekort aan schadeherstellers is een probleem van de hele branche. “Maar niet alleen mensen voor in de werkplaats zijn moeilijk te vinden, ook goede mensen voor de receptie en op kantoor zijn dun gezaaid,” merkt Lindy. “Als klanten bij ons komen, is dat vaak niet met een leuke reden. Achter de receptie moet je juist goed weten om te gaan met mensen die balen van de schade aan hun auto. Een auto is toch een statussymbool, als daar iets mee gebeurt, worden mensen daar niet vrolijk van.”
Andere werkwijze
Waarom werken mensen graag bij Splinter? “We zijn een platte organisatie. En we werken veel met high tech-technieken, zo zijn we gespecialiseerd in schades aan Tesla. Maar het allerbelangrijkste vinden we: het moet vooral leuk zijn om hier te werken. We hebben een open cultuur en er is altijd ruimte voor een geintje.”
“Werkplezier proberen we ook op andere manieren te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het faciliteren van opleidingen; persoonlijke ontwikkeling vinden we belangrijk. We bieden een moderne, innovatieve werkomgeving en spreken onze waardering uit voor de inzet van onze medewerkers.”
“We verwachten een bepaalde mate van zelfstandigheid van onze mensen. En vinden het belangrijk dat iedereen zich vrij voelt om zelf met een oplossing te komen of er naar op zoek te gaan. In plaats van dat ze een afwachtende houding aannemen.”
“Doordat we iedereen daar vrij in laten, merken we ook dat onze mensen eerder zelf met een oplossing komen in plaats van dat ze direct naar de eindverantwoordelijke stappen voor advies. En fouten maken mag, daar leer je van. Uiteraard merkt de klant daar niets van.”
Principes
“We luisteren echt naar onze mensen. Dat vinden we belangrijk. Zo hebben we samen met onze medewerkers een missie en toekomstvisie bepaald. Daar zijn zeven principes uit gekomen, die de basis zijn voor onze bedrijfsvoering.”
Klantbeleving komt heel duidelijk terug in die principes. Stephan Gamelkoorn vertelde daar eerder al over. “Dat komt tot uiting in de service die we verlenen, we trainen onze mensen daar op. Iedereen kan een klant op een goede manier te woord staan.”
Praktijk
De dagstart is een goed voorbeeld van hoe die principes in het dagelijkse werk terugkomen. “Elke dag starten we om 8.00 uur met de planning. We kijken wat er op de planning staat, welke deadlines er zijn en welke capaciteiten we in huis hebben. Aan de hand daarvan bepalen we samen de werkverdeling.”
“Ook de reviews delen we tijdens die dagstart met onze mensen. Zo hoort iedereen vrij snel nadat de schade is afgehandeld hoe tevreden de klant is met het resultaat. De klantfeedback levert waardevolle verbeterpunten op en positieve reviews werken motiverend. Het is hartstikke fijn om directe waardering te krijgen voor je werk.”