QRM: auto een dag eerder afleveren
Een betere werksfeer, lagere productiekosten en een kortere levertijd. Dat heeft de nieuwe bedrijfsstrategie van ABS Autoherstel Hoppenbrouwers opgeleverd.
De bedrijfsstrategie die Rob Hoppenbrouwers zes jaar geleden introduceerde heet QRM, wat staat voor Quick Response Manufacturing. Het doel van QRM is sneller en flexibeler werken waardoor je tijdwinst boekt.
De aanleiding voor Rob om over te stappen op QRM waren de teruglopende verzekeringstarieven. Er moest daardoor efficiënter gewerkt worden: “Wij hebben ons gericht op de prestatiekant, maar we zijn ook aan de gang gegaan met een verandering in de werkcultuur,” vertelt Rob enthousiast. “Ik wilde vooral dat het leuker zou worden voor de medewerkers en dat is gelukt.”
Wat is QRM?
Alles draait om tijd bij QRM. Een succesvolle QRM-implementatie betekent tijdswinst op alle vlakken binnen een proces. Deze tijdswinst vertaalt zich in een veel kortere doorlooptijd waardoor er sneller en slimmer gewerkt kan worden. En bij ABS Autoherstel Hoppenbrouwers ook leuker.
Volgens Rob is zijn bedrijf het eerste in de schadewereld dat op deze manier werkt. “Het bevalt ons erg goed. Nadelen ben ik nog niet tegengekomen en ik kan het dus iedereen aanraden.” Het animo is groot, er zijn al veel bedrijven komen kijken om te zien hoe het in zijn werk gaat. “Maar toch lijkt niemand QRM toe te passen,” zegt Rob. Hoe dat komt vindt hij lastig te zeggen. “Behalve dat het een flinke investering vraagt voor het aanpassen van de werkplaats, moet je ook veel loslaten. Een deel van het leidinggeven laat je aan je medewerkers over. Dat kan lastig zijn.”
Kortere doorlooptijd
Met QRM worden doorlooptijden verkort. Zowel op de werkvloer als op kantoor, hierdoor verhoogt de interne reactiesnelheid. Dat betekent dat je sneller kunt reageren op vragen van klanten en slimmer kunt communiceren met toeleveranciers.
In de eerste week dat ABS Hoppenbrouwers met QRM aan de slag ging, waren de auto’s 35 procent sneller klaar, dat betekent dat een klant zijn auto een dag eerder terug heeft. “Ik had er wel veel vertrouwen in dat het zou werken, maar op zo’n succes had ik niet gerekend.”
Leuk die voordelen, maar wat verandert er op de werkvloer?
“We werken niet meer met verschillende afdelingen, maar met drie teams,” geeft Rob aan. Team 1 is verantwoordelijk voor de kleine schades. Team 2 doet de universele schades en team 3 werkt aan de grote en complexe schades. Auto’s worden zo min mogelijk verplaatst, en we hebben minder overdrachten en wachttijden, wat de doorlooptijd en productiekosten ten goede komt.
Elk team bezit meerdere vakgebieden, maar die liggen niet altijd bij dezelfde persoon. “Bijna alle plaatwerkers doen bij ons ook aan voorbewerken en de voorbewerkers/spuiters doen ook licht plaatwerk. De medewerkers hebben hiervoor een interne training gedaan.”
Overigens blijft de kwaliteit gewaarborgd. Waar het kan, doen mensen meerdere werkzaamheden, bijvoorbeeld bij het voorbewerken. Maar bij de complexe schades is specialisme nodig, daar zetten we dat uiteraard ook in. Zo bestaat team drie volledig uit specialisten.
Iedereen blij
De implementatie van QRM gaat niet over één nacht ijs. We zijn bijna een jaar bezig geweest met voorbereidingen en hebben daar de medewerkers bij betrokken. Zij hebben uiteindelijk ook de doorslag gegeven om er mee door te gaan. “Toen ik twijfelde of dit wel de juiste stap was, zeiden de medewerkers: ‘wij geloven erin dat dit werkt’. Dat was voor mij reden om het door te zetten. Deze werkwijze wordt gedragen door de medewerkers, dat maakt het zo’n succes.”
Behalve dat er in de bedrijfsvoering het een en ander is veranderd, is ook de sfeer in het bedrijf verbeterd. Minder ruzies, betere communicatie en meer betrokkenheid.
En dat was precies waar Rob naar op zoek was. Een goede werksfeer straalt ook af op de klanten.
Dit artikel is eerder geplaatst op de blog van VOC.
Sinds januari 2020 maakt ABS Autoherstel Hoppenbrouwers deel uit van de Den Elzen Groep.