• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

‘Ruitschade vereist vakmanschap’

Marjolijn Veldkamp werkt op het Service Center van ABS Autoherstel in Bodegraven. Ze is contactpersoon voor de lease- en verzekeringsmaatschappijen die een beroep doen op ABS voor het herstellen van de auto’s van hun klanten. Ze merkt dat steeds meer opdrachtgevers ook vragen om het herstellen van de ruitschade. Wat zijn de trends?

Werk voor een vakman

“Auto’s worden steeds complexer en dat geldt ook voor de ruiten. Tegenwoordig zitten er allerlei sensoren in autoruiten, zoals regen- en lichtsensoren. Het herstellen of vervangen van een kapotte autoruit is daarmee ook ingewikkelder geworden, echt werk voor een vakman. Dat zien onze opdrachtgevers ook en daarom schakelen ze ons in. We zien daar een duidelijke trend in.”

De juiste kennis en apparatuur

“Er zit steeds meer techniek in een ruit, zelfs bij kleine auto’s. Als een autoruit wordt gerepareerd of wordt vervangen is het van belang dat al die functies worden gecheckt. Ook moet de ruit gekalibreerd worden om alle sensoren weer goed af te stellen. We hebben de afgelopen jaren onze glaspropositie steeds verder uitgebouwd en geïnvesteerd in kennis en apparatuur. Dat heeft er mede voor gezorgd dat we steeds meer ruitschades in onze werkplaatsen krijgen. Dus niet alleen combinaties blikschade-ruitschade.”

“Op dit moment zien we nog dat we in 65% van de gevallen bezig zijn met het vervangen van ruiten en in 35% met het herstellen van ruiten, maar dit laatste percentage loopt op. Eigenlijk is het vanuit ABS Autoherstel een extra dienst voor opdrachtgevers, dat hun klanten voor alles op één vertrouwd adres terecht kunnen.”

Vervangen én repareren

“Bij voorkeur repareren en vervangen wij ruiten in onze werkplaats omdat we daar de juiste gereedschappen bij de hand hebben. Natuurlijk hebben we wel een 24-uurs service. Dus kan iemand niet meer rijden omdat de ruit kapot is of omdat de scheur te ernstig is, dan zorgen wij ervoor dat de auto wordt opgehaald en dat de klant vervangend vervoer krijgt.”

“Vervangen of repareren we een kapotte ruit? Dat hangt af van de schade. Als een ruit te herstellen is, heeft dat onze voorkeur. Dat is namelijk beter voor het milieu én goedkoper. Daarbij is repareren vaak vlotter dan vervangen en zo heeft een klant zijn of haar auto ook sneller terug.”

Trends en tips

“De ruiten die wij plaatsen hebben dezelfde kwaliteit als de originele ruiten uit de fabriek. We hebben daar één vaste leverancier voor. Pilkington is wereldwijd de grootste glasleverancier voor de auto-industrie. In een eerder interview vertelde Milo Ferwerda van Pilkinton al meer over de ontwikkelingen en de aandachtspunten. Wat ik daar nog aan toe kan voegen, vanuit onze eigen ervaringen, is dat het aantal schades aan de zijruiten afneemt. Dit komt ook doordat het aantal auto-inbraken afneemt. Verder gaat het bij de ruitschades zónder blikschade in 70% van de gevallen om de voorruit. Die ruit is ook het meest kwetsbaar. In 13% van de gevallen gaat het om een zijruit en bij de achterruit is het percentage nog lager.”

We deelden al eerder wat tips om ruitschade te voorkomen. Maar mocht er toch iets gebeuren, dan staan zo’n 80 vestigingen klaar om de schade te herstellen. Er is dus altijd hulp in de buurt, ook bij ruitschade!”