Toegevoegde waarde van een merkerkenning
ABS Autoherstel repareert alle schades volgens Totaalherstel. Voor sommige specifieke schades of merken voegt een merkerkenning nog wat extra toe. Wanneer een schadeherstelbedrijf via de dealer of importeur in aanmerking komt voor een merkerkenning dan moet het schadebedrijf aantoonbaar aan de voorwaarden voldoen die een merk heeft opgesteld. Voordat het zover is, gaat er heel wat aan vooraf. Wij spraken hierover met vestigingsmanager Daniel van ABS Autoherstel Breedveld in Gorinchem.
We krijgen er wat moois voor terug
“Merken stellen veel eisen aan de reparatie, zodat de auto weer veilig de weg op kan. Het is heel logisch, maar het vraagt veel van een vestiging qua investeringen en opleidingen. We krijgen er uiteindelijk wel wat moois voor terug.
We zijn al drie jaar Tesla reparateur en zijn nu bezig met een merkerkenning voor Jaguar Land Rover. Iemand van Jaguar Land Rover Benelux is een aantal keer langsgekomen voor een audit en streept bij ieder bezoek punten van de eisenlijst tot deze compleet is. Het dossier wordt vervolgens nagekeken en ondertekend door de eindcommissie in Engeland. Door corona heeft het wat vertraging opgelopen, maar we hebben eind 2020 toch de merkerkenning binnen gehaald.”
Blijven opleiden en leren
“Als je naar de laatste tien jaar kijkt, is de schadewereld heel erg veranderd. Auto’s zijn veel complexer geworden. Vroeger had je alleen een ABS remsysteem, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling, nu zitten er soms wel honderden veiligheidssystemen in een auto. Dit betekent dat de reparaties ingewikkelder zijn dan eerder. Het is een mooie ontwikkeling in de autobranche en ik ben blij dat wij dat mogen meemaken.
Door die complexere auto’s en daarmee ook de schade moet je blijven opleiden en leren, anders houd je de ontwikkelingen niet bij. Bij ABS Autoherstel doen we dat aan de ene kant via Totaalherstel. Aan de andere kant voegt merkerkend schadeherstel specifieke merkkennis en ervaring toe. Zo krijgen we certificaten en mogen we bepaalde schades blijven repareren. Vooral de jongere jongens vinden het leuk en uitdagend om wat nieuws te leren.
Ook het gebied waarin we schades herstellen is veel groter geworden. Vroeger herstelden we alleen schades uit de regio, nu repareren we soms auto’s uit Den Haag of Bergen op Zoom. Dit komt doordat sommige complexe autoschades alleen gerepareerd mogen worden door een merkerkend schadehersteller, dit geldt vooral voor Tesla. Deze schades moeten daarom naar een gecertificeerde vestiging worden gebracht. We hebben hiervoor een trailer waar drie auto’s op kunnen die tussen de acht vestigingen van de Den Elzen groep pendelt.”
Tekst gaat verder onder de foto
Aanvragen en behouden merkerkenning
“Via een importeur of dealer kun je een merkerkenning krijgen. Als dat traject voor merkerkenning gestart wordt zal je aan allerlei eisen moeten voldoen. Voor Landrover en Jaguar bijvoorbeeld worden twee werknemers intern opgeleid voor drie weken. Ze moeten uiteraard een examen halen waarna ze een certificaat voor erkend schadehersteller ontvangen. De opleiding heeft hoge eisen en het zijn pittige trainingen omdat alles in het Engels is. De opleiding wordt namelijk gevolgd door schadeherstellers van over heel de wereld.
Om als (merkerkend) schadehersteller alle moderne auto’s te kunnen herstellen moeten we onze medewerkers opleiden en ook veel investeren in tools en technieken. Denk aan een speciale lichtopbrengst voor de spuitcabine, las- en spotapparaten, digitaal meetsysteem en een richtbank.
Naast dat we met onze merkerkenning bijblijven met de tijd, is het ook aantrekkelijk voor (nieuwe) medewerkers. Door het ABS Totaalherstel en onze mooie merkerkenningen, kunnen wij nu en in de toekomst gecompliceerdere schades herstellen.”