Top 3: slim rijden in Nederland
In de toekomst gaan we minder schade rijden. Een belangrijke oorzaak is het toenemend gebruik van ADAS. Watte?! In een serie blogs duiken we dieper in dit onderwerp. Deze keer: welke rijhulpsystemen zijn populair in ons land?
Steeds meer auto’s zijn voorzien van rijhulpsystemen. Het is niet alleen goed voor de veiligheid, ook het gemak van de bestuurder. Daarnaast heeft het flinke gevolgen voor autogebruik en het wegennet. Welke dat zijn lees je hier.
Volgens een onderzoek van Bosch, hechten Europeanen steeds meer waarde aan elektronische assistentie in hun auto. Dit zijn de meest gebruikte ADAS-systemen in Nederland:
1. Parkeerhulpsysteem
62% van de nieuwe auto’s uit 2017 heeft een dergelijk systeem. Parkeerschade is de grootste schadepost in het verkeer. Gelukkig zijn er parkeersensoren in het leven geroepen die dit soort schade helpen voorkomen. Parkeerhulpsystemen variëren van alleen piepjes tot een automatische parkeerassistent.
Tijden het inparkeren detecteert het systeem stilstaande of bewegende objecten rondom de auto. De bestuurder hoort aan het geluid van de piepjes hoeveel ruimte er nog is. Bij nieuwe auto’s is er vaak ook een achteruitrijcamera ingebouwd. Bij een automatische parkeerassistent neemt het systeem de volledige besturing over.
2. Autonomous Emergency Braking
45% van de nieuwe auto’s in 2017 had zo’n systeem. Tegenover 39% een jaar eerder.
Dit automatische noodremsysteem houdt het omliggende verkeer in de gaten. Wanneer je onvoldoende afstand bewaart, waarschuwt het systeem de bestuurder. Als een auto voor je plotseling afremt, remt het systeem automatisch af. In veel gevallen blijft de impact beperkt en voorkomt het een verkeersongeval.
De Europese Unie wil automatische noodremsystemen verplicht maken vanaf 2022.
3. Lane Assist Systems
39% Deze rijstrookassistent waarschuwt wanneer je geen richtingaanwijzer gebruikt en op een andere rijbaan terechtkomt. Dit gebeurt door middel van een trilling in het stuur of een hard geluid. Handig voor lange ritten op de snelweg.
Deze hulpsystemen vallen allemaal onder ADAS level 2. In 2030 rijden naar verwachting de eerste zelfrijdende auto’s rond (level 5). Meer weten over deze levels? Check dan deze blog.
Het gebruik van ADAS is niet alleen voor de schadeherstelbranche een grote verandering. Dat blijkt wel uit het ADAS convenant dat 3 juni getekend wordt. 35 partijen, waaronder de BOVAG, FOCWA en ANWB, willen met dit convenant het gebruik van ADAS in nieuwe auto’s bevorderen. De partijen willen de bekendheid van ADAS vergroten zodat het aantal verkeersdoden en -gewonden verder afneemt.