Totaalherstel: op naar de toekomst
Nieuwe technologieën, minder schades en gebrek aan personeel. De autoschadeherstelbranche staat voor een aantal grote uitdagingen. In deze blogserie duiden we die uitdagingen en vertellen we wat volgens ABS de oplossing is: Totaalherstel.
Bert Huisman houdt zich binnen ABS bezig met de uitrol van Totaalherstel. In eerdere blogs vertelde hij al waarom deze koerswijziging nodig is en wat het inhoudt. Deze week vertelt hij wat Totaalherstel betekent voor ondernemers, klanten en opdrachtgevers.
Lef
“Dit is niet zomaar een koerswijziging,” geeft Bert aan. “We willen alle neuzen dezelfde kant op krijgen en dat gaat niet van de een op de ander dag. Het is voor ondernemers nogal een omslag als ze ineens werk moeten gaan uitbesteden omdat hun aluminiumlasser de komende drie weken op vakantie is. Of omdat ze geen merkerkenning voor Volvo hebben, terwijl ze die schade prima kunnen herstellen.”
“Zoals Nico Stolk al eerder aangaf in dit interview met Aftersales Magazine, vraagt deze andere manier van werken lef van onze ondernemers.”
“Zoals het er nu uitziet, is er ook een drastische aanpassing van de IT-omgeving van ABS Autoherstel nodig. We koppelen het plansysteem nu aan capaciteit. Hoeveel monteurs heeft elke vestiging beschikbaar? Maar we moeten het plansysteem eigenlijk koppelen aan competenties. Zodat we in beeld krijgen welke technische kennis waar zit. En wanneer. Voor een kleine vestiging is het nog wel bij te houden dat Jan in week 42 op vakantie is, maar als je 35 mensen in de werkplaats hebt rondlopen, wordt dat al wat lastiger.”
Complex versus cosmetisch
“Het doet er niet meer toe of een schade complex of cosmetisch is. Het gaat er om dat je geholpen wordt door de juist man of vrouw. Door vooraf te bepalen wie er aan de auto werkt, kun je strakker plannen. Dat betekent snellere doorlooptijden, efficiëntere afhandeling en uiteindelijk ook een betere prijs.”
“En vergeet niet dat we hierdoor ook flexibeler kunnen zijn. Als een klant bij een vestiging komt met een schade waarvoor niet de juiste expertise aanwezig is, neemt die vestiging de auto toch aan. Vervolgens zorgen ze achter de schermen dat de auto bij een collega terechtkomt die de kennis wel heeft. Of ze halen de kennis in huis door een monteur van een andere vestiging te laten komen.”
“Met Totaalherstel zijn we onderscheidend in de markt. We zijn op een positieve manier met de toekomst bezig. Wij repareren altijd volgens fabrieksvoorschriften en als de schade te complex is, beschikken we in ons netwerk over alle merkerkenningen zodat de schade altijd ergens gerepareerd kan worden. De vraag naar aantoonbare garanties neemt alleen maar toe en die kunnen we straks geven. Kortom: we spelen in op de huidige markt. Op naar de toekomst!”