Vakmanschap is de toekomst
De automotive is in rap tempo aan het vergrijzen en dat blijkt ook wel uit de cijfers van het Vakopleiding Carrosseriebedrijf (VOC). Een behoorlijke groep vakmensen zal binnen nu en tien jaar uitstromen, maar het werk blijft natuurlijk wel doorlopen. Wie zorgt er in de toekomst voor dat auto’s met schade vakkundig worden hersteld?
Het blijft mensenwerk
Albèrt de Goey van ABS Autoherstel Ad de Goey in Woerden stipt het belang van goede vakmensen aan: “Binnen ons bedrijf gaat het om handjes. Auto’s herstellen is en blijft mensenwerk. We verkopen vooral uren en daar hebben we wel voldoende technische mensen voor nodig die goed gekwalificeerd zijn. Dat is onze core business en daarom moeten we ook in deze vakmensen voor de toekomst investeren. We kijken daarbij verder dan de korte termijn; we hebben echt oplossingen nodig voor de komende 10-20 jaar.”
Investeren in stageplaatsen
Bij De Goey investeren ze flink in stagiairs. Albèrt: “We hebben hier elf autoherstellers in de werkplaats en daarvan zijn er eigenlijk altijd wel zo’n twee leerling. In de afgelopen dertig jaar hebben we zeker een man of veertig mee mogen opleiden tot eerste schadehersteller of eerste autospuiter. Wij zijn daar overigens niet uniek in; bijna alle vestigingen van ABS Autoherstel zijn erkend leerbedrijf van het VOC. Daardoor kunnen we heel veel enthousiaste jongeren plaatsen om het vak in de praktijk te leren. En die werkervaring is natuurlijk hoognodig om een goede vakman te worden.”
Jongeren enthousiasmeren
“Maar eigenlijk begint het al eerder, bij het motiveren van jongeren om voor het vak te kiezen. Samen met een groot aantal andere bedrijven uit de techniek hebben we daarom Woerdens Techniek Talent opgericht. Met allerlei evenementen proberen we jongeren vanaf 11-12 jaar enthousiast te maken voor de techniek. We organiseren ieder jaar een driedaags evenement waarbij jongeren zelf mogen lassen, metselen én aan auto’s sleutelen. Zo kunnen ze zelf ontdekken hoe leuk het is. Natuurlijk zijn we ook aanwezig bij voorlichtingsdagen en wij nemen dan vaak een mooie auto mee om aan te werken. Veel kinderen hebben helemaal geen beeld van werken in de techniek, dus het is onze taak om ze daar wegwijs in te maken en te laten zien hoe mooi het vak is.”
Het vak sexy maken
De aanpak in Woerden heeft succes: “Vanaf groep 7-8 op de basisschool pakken we de jongeren al beet en dit kan uiteindelijk leiden tot een medewerker die op zijn of haar 18e al een mooi vakdiploma heeft afgerond. We werken nu al zo’n acht jaar volgens deze aanpak en we zien dat het succes heeft. Op dit moment doen er zo’n honderd bedrijven, drie VMBO- en twee MBO-scholen en vier gemeenten mee. Afgelopen november konden bijna 4.000 leerlingen kennismaken met de techniek, op een leuke aansprekende manier. Je moet het toch ook een beetje sexy maken en het vak verkopen. En dat werkt, want in onze regio ligt de instroom hoger dan in andere delen van Nederland.”
Uitdagend voor creatieve geesten
En waarom zouden jongeren in de techniek juist voor de autoschade-branche moeten kiezen? Albèrt de Goey weet het wel: “Binnen de maakindustrie is het vak van autohersteller wel één van de mooiste richtingen. Voor de creatieve geesten in de branche heb je hier alle uitdagingen. Iedere auto is weer anders en elke schade is uniek. In wezen is iedere schade een puzzel die je moet oplossen, zowel technisch als in efficiency. Het vak is natuurlijk geen hobby voor mensen die auto’s wel leuk vinden, het is ook de uitdaging het zo efficiënt mogelijk te doen. De klant wil altijd zo snel mogelijk zijn of haar auto terug.”