Verstedelijking en autoschades
Er gaan steeds meer mensen in steden wonen. Leefde in 1950 dertig procent van de wereldbevolking in steden, in 2030 is dat naar verwachting zestig procent. Die verstedelijking heeft gevolgen op allerlei vlakken. Van voedsel tot veiligheid. Maar wat zijn de gevolgen voor onze branche? Nico Stolk duikt dieper in dit onderwerp.
Ook autoschadeherstellers krijgen te maken met de gevolgen van verstedelijking. Het grootste gevolg is dat de schadeherstelmarkt op termijn gaat krimpen. Dat heeft diverse oorzaken. Ik zet de belangrijkste op een rij.
Minder auto’s
Wanneer mensen in steden wonen hebben ze veel meer keus in vervoersmogelijkheden. Daar komt nog eens bij dat alle voorzieningen om de hoek zijn. Je hoeft niet in de auto te stappen om een middagje te gaan shoppen. Sterker nog: dat is super onhandig met parkeren. De fiets is misschien wel sneller, de OV-verbindingen zijn zo goed dat je nauwelijks hoeft te wachten. En wanneer je grotere dingen moet vervoeren, boek je een deelauto, die staat tenslotte in de straat.
Het gevolg laat zich raden: het aantal auto’s neemt af. Want zeg nou zelf: waar laat je die auto in een stad die alleen maar drukker wordt? Ook de inrichting van steden verandert. Je ziet steeds meer dat auto’s geweerd worden uit binnensteden. En heel simpel: minder auto’s betekent minder auto’s die schade zullen rijden.
Minder kilometers
Wie in de stad woont heeft alles bij de hand. Alle voorzieningen zijn dichtbij. Op het platteland moet je vaak verder rijden om boodschappen te doen of de kinderen naar school te brengen, in de stad zijn die afstanden veel korter. En ook hier geldt: minder gereden kilometers betekent minder kans op schades.
Kleinere schades
Daar staat tegenover dat de kilometers die wél in de stad worden gemaakt meer tijd en oplettendheid kosten. Er is veel verkeer in de stad, en relatief weinig ruimte. Een kleine aanrijding zit dus in een klein hoekje. Maar ook het aantal parkeerschades, dus schade aan stilstaande auto’s neemt toe. Drukke steden hebben dus ook tot gevolg dat we naar verwachting vaker te maken krijgen met cosmetische schades.
Maar die kleinere schades hebben wel een hoger schadebedrag. Een bumper wordt bijvoorbeeld een steeds complexer onderdeel van de auto door de toevoeging van allerlei veiligheidssensoren. Het vergt dus ook kennis en kunde om een bumper goed en vooral veilig te herstellen.
Trends
Dit zijn algemene trends voor de schadeherstelbranche. Maar wat betekent het voor een ondernemer om in een gebied te zitten dat steeds meer verstedelijkt? Als schadehersteller heb je meer ruimte nodig dan alleen een werkplaats. Om alle auto’s te kunnen parkeren bijvoorbeeld.
En waar liggen voor schadeherstellers kansen in het verschuiven van de markt? We moeten ons voorbereiden op een krimp van de markt, maar op andere vlakken komen er kansen. Mensen die in steden wonen schaffen misschien minder snel een auto aan. Maar ze zullen af en toe echt wel een auto nodig hebben. De verwachting is dan ook dat het gebruik van deelauto’s – met name in stedelijke gebieden – flink zal toenemen.
En die deelauto’s moeten natuurlijk ook gerepareerd worden. In deelauto’s worden meer kilometers gemaakt dan in auto’s die in individueel bezit zijn, wat de kans op schade weer vergroot. Voor ondernemers in stedelijke gebieden liggen er misschien wel mooie kansen om de samenwerking aan te gaan met autodeelorganisaties.
Al met al krijgt onze branche heel wat voor de kiezen. Er komen technische en digitale ontwikkelingen op ons af. Sterker nog: we zitten er al middenin. Er gaat veel veranderen en het is aan ons als keten om te bekijken hoe we daar op inspelen.
Zoals Deborah Nas al zei tijdens ons relatie-event begin dit jaar: “Het wordt niet beter of slechter, maar wel anders”.