‘Voor een truck heb je niet zomaar een leenauto paraat’
Veel ondernemers van ABS Autoherstel doen meer dan alleen autoschades herstellen. Dat gaat van meubels spuiten tot zelfs hele vliegtuigen. Bij ABS Autoherstel Glasbeek hebben ze een speciale spuitcabine en herstelafdeling voor vrachtwagens. Freek Muller zwaait er de scepter.
Als je al meer dan dertig jaar bij een familiebedrijf werkt, wordt je vanzelf een beetje onderdeel van de familie. Freek werkt al sinds 1985 bij ABS Autoherstel Glasbeek. Hij begon als spuiter en nu draait hij de vrachtwagenafdeling van het bedrijf en is mede-eigenaar.
Al vanaf het begin herstelde Glasbeek zo nu en dan vrachtwagens. Maar er kwam steeds meer werk. En inmiddels is truckherstel officieel onderdeel van het bedrijf.
Truckherstel
Er komt redelijk wat werk van een vrachtwagendealer uit de buurt. “Hij verkoopt die wagens natuurlijk zoals ze uit de fabriek komen rollen, helemaal wit,” legt Freek uit. “Vaak spuiten wij de wagen dan in de bedrijfskleuren van de nieuwe eigenaar. Dat doen we overigens ook veel voor tweedehandswagens. Laatst hebben we weer een aantal oude legervoertuigen binnengekregen.
“Bij vrachtwagens zien we vaak schades onderin, denk bijvoorbeeld aan beschadigde bumpers en koplampen. Dat gedeelte kan de chauffeur niet goed kan zien. Ook krijgen we met enige regelmaat geschaarde vrachtwagens binnen. Laatst hadden we een wagen waarbij een container op het dak terecht was gekomen in de haven. Dat is wel een flinke klus.”
Maar als je Freek vraagt naar een klus die hem het meest is bijgebleven, begint hij over een heel klein klusje. “Iemand wilde de chiffon van zijn wasbak gespoten hebben, zodat het dezelfde kleur was als de achterwand. Het is al jaren geleden, maar dat vond ik zo’n bijzonder verzoek dat het me altijd is bijgebleven.”
Puzzelen
“Het mooie aan mijn vak vind ik dat ik continu bezig ben oplossingen te zoeken,” vertelt Freek. “De onderdelen die we moeten spuiten zijn zo groot, dat even vasthouden niet gaat. Dan bedenk ik hoe we het op een andere manier zo gemakkelijk mogelijk kunnen doen. Er komen ook veel onverwachte klussen binnen, waar ik dan eigenlijk geen plek meer voor heb in de werkplaats. Ik ben altijd aan het puzzelen.”
De planning kan soms ook een puzzel zijn. “Plannen gaat veel lastiger dan bij personenauto’s. Vrachtwagens mogen niet te lang stilstaan, want dan kan het transportbedrijf geen ritten plannen met die wagen. Daar komt bij dat er een chauffeur stilstaat die gewoon betaald moet worden. En een leenauto geven we ook niet zomaar even mee. Dus als er een schade binnenkomt moeten we die zo snel mogelijk herstellen.”
“Mijn hart ligt bij het spuiten,” zegt Freek. “Dat doe ik al meer dan 35 jaar. Voorbewerking is belangrijk, het spuiten is het leukere werk. Daarvan zie je direct resultaat. Dat vinden die jonge gasten trouwens ook.” Die jonge gasten zijn Oualid en Senna. Zij werken momenteel als leerling bij Glasbeek Truckherstel.
Verschil met auto’s
Er zitten wel wat verschillen in het werk aan vrachtwagens en aan personenauto’s. “Sommige chauffeurs zijn heel zuinig op hun vrachtwagen, die hebben het liefst dat we onze schoenen uitdoen voordat we in de cabine stappen. Dat zul je bij een auto niet snel zien,” lacht Freek.
“In vrachtwagens zit veel meer variatie dan in personenauto’s,” legt Freek uit. “Een vrachtwagen van hetzelfde type heeft bij de één een kraan voorop en een laadbak achterop. Terwijl de ander een standaard model heeft met een luchtcilinder of airco bovenop. Bij personenauto’s rollen duizenden dezelfde auto’s van de band. Uiteraard staat ook bij reparaties van vrachtwagens de veiligheid voorop. ”
Enerzijds is het werken aan vrachtwagens grover. Je werkt met veel grotere onderdelen. “Maar we moeten bijvoorbeeld ook veel meer kabeltjes afplakken, het is divers werk.”
Sowieso spuiten we van alles, waarschijnlijk doen alle schadeherstellers wel dit soort bijzondere klussen erbij. We werken ook wel eens voor een inrichtingsbedrijf van supermarkten. Dan staan we bijvoorbeeld lampen te spuiten die in nieuwe Albert Heijn winkels door het hele land worden gebruikt. Of een graafmachine, dan moet je pas veel afplakken!”
Is dit mooie vak ook iets voor jou?
Wij zoeken enthousiaste mensen die het vak willen leren én ervaren vakmensen die het verschil maken.