Waarom herstellen we in het voorjaar de meeste autoruitschade?
Als het gaat om het herstellen van autoruitschade, dan zien we ieder jaar in de maanden mei en juni een duidelijke piek. En in de wintermaanden november en december neemt het herstel juist af. Saint-Gobain Sekurit is al meer dan 80 jaar een toonaangevende fabrikant van autoglas en de belangrijkste leverancier van autoruiten voor de vervangingsmarkt van ABS Autoruitherstel. Met Niels Baartmans, sales manager bij Saint Gobain Sekurit gaan we op zoek naar het verhaal achter deze trend.
Er zijn drie typen ruitschade. Je kunt een sterretje in je ruit hebben door een steentje dat van het asfalt opspatte bijvoorbeeld. Of je hebt een barst in de ruit. Als je te lang rond blijft rijden met een sterretje in je ruit, kan deze uiteindelijk een barst worden. Zoals in de winter als vocht in het sterretje bevriest en vervolgens uitzet. En dan is er natuurlijk nog de ruitschade die veroorzaakt wordt door inbraak. Vaak gaat het hier om één van de zijruiten.
Waarom is er in het voorjaar meer autoruitschade?
Volgens Niels is het maar de vraag of er meer autoruitschade is in het voorjaar. “Het blijft natuurlijk psychologie van de koude grond, maar ik vermoed dat de schade die in het voorjaar herstelt wordt al eerder opgelopen is. Dat dit schade is, die in het najaar is ontstaan en dat die in het voorjaar pas herstelt wordt.”
Een aantal gedachten achter dit vermoeden:
- “In het voorjaar gaan mensen hun vakantie plannen. Als je van plan bent om met de auto op vakantie te gaan dan wil je natuurlijk dat jouw bolide tiptop in orde is. Niet alleen voor het oog. In sommige landen is het verboden om met een kapotte ruit rond te rijden.
- Een ander gedachte is dat er in de eerste maanden van het jaar veel auto’s geregistreerd worden. Daardoor zie je ook dat er in het voorjaar meer APK-keuringen plaatsvinden. Met een kapotte ruit kom je niet door de keuring, dus dat is automatisch een mooi moment om de ruit te laten vervangen.
- En als laatste noem ik even dat het voorjaar bekend staat om de grote schoonmaak. De winter is voorbij, hét moment om die voorjaarsopruimwoede te laten gaan. En dat betekent niet alleen opruimen in huis, maar ook even de auto onder handen laten nemen. Met het mooie weer is het ook niet zo erg als de auto even niet bruikbaar is.”
Natuurlijk gaan er wel ruiten kapot in het voorjaar
“Nu is het niet zo dat alle autoruitschade die in het voorjaar gerepareerd wordt in de maanden daarvoor ontstaan is. Die opruimwoede zie ik ook regelmatig als dader van de schade. Even wat spullen naar de stort brengen bijvoorbeeld. Spullen die eigenlijk niet in de auto passen, maar passend gemaakt worden door ze tegen, of erger nog, door de voorruit te drukken.
Daarnaast kan de temperatuur in het voorjaar flink schommelen. Zo kan het overdag makkelijk 22 graden worden. En met de zon op de voorruit, tikt die ruit al gauw zo’n 50 graden aan. En ’s nachts koelt het vervolgens flink af. Als er al een beschadiging in de ruit zat, dan is dit het moment om verder door te zetten.”
Autoruitschade voorkomen kan niet
“Een ongeluk zit in een kleine hoek. Glas is een natuurproduct en je kunt er niets aan doen dat die vrachtwagen voor je op de snelweg een steentje lanceert tegen jouw voorruit. Autoruitschade hoort bij het hebben van een auto. Helemaal voorkomen is simpelweg niet mogelijk.”
Laat je autoruit vervangen als deze kapot is
“Met een sterretje in je ruit kun je prima doorrijden, dat is geen enkel probleem. Het wordt pas een probleem als dit sterretje een barst wordt. Dan is de ruit kapot en moet deze zo snel mogelijk vervangen worden.
Wat veel mensen niet weten is dat de voorruit niet alleen de wind tegenhoudt. Dat was vroeger, daarom vertaalt een voorruit in het Engels naar wind shield. Tegenwoordig is de voorruit onderdeel van de carrosserie en zorgt het voor de stevigheid van de auto.”
Er is nog een reden om een sterretje altijd te laten repareren. Sterreparatie is wordt namelijk vrijwel altijd 100% vergoed door de verzekeraar. Als een ruit vervangen moet worden, dan kost je dat vaak je eigen risico.
Ruitschade vereist vakmanschap
Auto’s worden steeds complexer en dat geldt ook voor de ruiten. Tegenwoordig zitten er allerlei sensoren in autoruiten, zoals regen- en lichtsensoren. Het herstellen of vervangen van een kapotte autoruit is daarmee ook ingewikkelder geworden, echt werk voor een vakman. Dat zien onze opdrachtgevers ook en daarom schakelen ze ons in.
Het voorjaar breekt bijna aan. Rijd jij rond met autoruitschade? Neem dan contact op met de dichtstbijzijnde ABS Autoherstel vestiging om een afspraak te maken.