‘We zitten middenin een evolutie’
Amsterdam Oud Noord is volop in ontwikkeling. En dat is precies waar ABS Autoherstel Le Mans is gevestigd. Claudia en Jack Tensen zien de woontorens om zich heen uit de grond schieten. De een nog hoger en mooier dan de ander. Hoe is het om in zo’n gebied te ondernemen?
Wie bij ABS Autoherstel Le Mans de deur uitloopt, ziet het indrukwekkende hoofdgebouw van de NDSM Werf. Maar ook woontorens in aanbouw, hijskranen en verkeersomleidingen.
Al sinds 1988 is Le Mans gevestigd op het huidige adres in Amsterdam Noord. “Toen mijn vader de zaak hierheen verhuisde was dit een nieuw industriegebied,” vertelt Claudia. “Daar wilde je als ondernemer graag zitten.”
“Alles was toen volop in ontwikkeling hier, er was nog niet zo veel. Laat staan een parkeerbeleid,” vertelt Jack, de man van Claudia. Daar kwam vijf jaar geleden verandering in.
Toen is betaald parkeren ingevoerd. “Wij konden toen extra parkeerplekken huren omdat we onze te repareren auto’s’ toch ergens kwijt moeten. Inmiddels worden er geen uitzonderingen meer gemaakt.”
Het Amsterdamse raakt er vanaf
Dat zegt ook wel iets over het beleid van de gemeente Amsterdam. Die net als veel gemeenten het beleid aanpassen op de toekomst. “De laatste tien jaar zien we dat er enorme woontorens gebouwd worden,” zegt Jack. “En als je bedenkt dat de wijken die nu gebouwd worden één parkeerplek per vijf woningen hebben, kun je op je klompen aanvoelen dat de gemeente probeert zoveel mogelijk auto’s te weren.”
“Amsterdam is een metropool aan het worden, en daar horen veranderingen als dit bij. Het is jammer dat het Amsterdamse er vanaf raakt, je verliest een stukje cultuur,” zegt Jack. “Maar die nieuwe ontwikkelingen zijn ook heel spannend, en brengen nieuwe kansen mee,” vult Claudia aan.
Hip en trending
“Op korte termijn hebben deelauto’s in steden de toekomst,” zegt Jack. Niet alleen vanwege de parkeerproblemen. “We merken hier ook dat auto’s minder als statussymbool worden gezien. De jeugd vindt het niet erg om geen auto te hebben.” Zo hebben Jack en Claudia een goede klant aan MyWheels, een organisatie voor deelauto’s. “We repareren een of twee auto’s in de week.”
Behalve die nieuwe kansen, merken ze ook een verschuiving in het klantenbestand. “Amsterdam Noord was heel lang een ondergeschikt gebied ten opzichte van Zuid. Nu wordt het hip en trending,” zegt Claudia. “Dat begon zo’n tien jaar geleden toen de eerste studenten hier kwamen wonen. Vroeger sprak ik nooit engels, tegenwoordig is dat een paar keer per week. We hebben veel meer buitenlandse klanten. Dat zijn met name expats die in de buurt wonen en met hun leaseauto bij ons komen.”
Huts en buts
“We zitten in een evolutie op het moment,” zegt Claudia. “De veranderingen gaan heel hard.” Niet alleen op het gebied van verstedelijking en mobiliteit. Ook in de schadeherstelbranche.
“Toen we begonnen ging het erom dat je een deuk uit een auto kon slaan, de plaatwerkers van nu zijn volleerd autoschadetechnicus. Een auto is nu een rijdende computer, die alles registreert.”
Grotere schades komen we ook steeds minder vaak tegen. Die zijn vaak te duur om nog te herstellen, de auto wordt dan economisch total loss verklaard. Claudia: “Vroeger was een auto gewoon een carrosserie met een motor waar een huts en een buts in kon komen. Dat is nu wel anders.”
“We merken ook dat het werk specialistischer wordt,” zegt Claudia. Zo sluit de nieuwe weg die ABS inslaat met glasherstel heel mooi aan bij de bedrijfsvoering van Le Mans. Jack: “Wij doen heel veel glas hier, ik denk dat er nu drie of vier auto’s binnen staan voor glasherstel.”
Buiten de ring
Hoe spannend en kansrijk die evolutie ook is, er hoort ook onzekerheid over de toekomst bij. Claudia en Jack weten letterlijk niet waar hun bedrijf over tien jaar zal zijn. “Omstreeks 1995 zijn we al eens benaderd door de gemeente dat we weg moesten omdat ze het gebied wilden ontwikkelen. Door de crisis is dat weer op een laag pitje komen te staan, en tot op heden hebben we er niets meer over gehoord. Maar met al die maatregelen wordt het wel steeds lastiger om hier te blijven.”
“Over een jaar of tien zitten alle bedrijven buiten de ring,” voorspelt Jack. “Die wetenschap maakt ook dat we hier geen gloednieuw pand meer gaan neerzetten. Uiteraard houden we onze kennis op peil en werken we met de nieuwste technieken. Die luchtdrogende lakken en UV grondverf schelen heel veel tijd en energie.” Jack wordt enthousiast van nieuwe technieken en is heel benieuwd naar een nieuw soort UV plamuur die binnen een paar seconden droog is. “Dat soort technieken maakt dat je nog efficiënter kan ondernemen.”
Ondanks de onzekere factor zijn Claudia en Jack heel positief over de toekomst. “We moeten mee in die evolutie. Verzet je niet tegen verandering, maar omarm het.”