Zo houden we onze kennis op niveau
In het Verenigd Koninkrijk werd begin dit jaar de noodklok geluid in de schadeherstelbranche. Het kennisniveau in de branche zou niet toereikend zijn. Er is simpelweg een gebrek aan goed opgeleide technici om de complexere auto’s onder handen te nemen. Hoe zit dat in Nederland? Hoe houdt ABS Autoherstel de kennis up-to-date?
“Onze Totaalherstel visie voorziet er in dat we kennis altijd actueel houden, en ook inzichtelijk maken waar welke knowhow zit. Zo kunnen we er optimaal gebruik van maken in ons netwerk,” legt Astrid Kuhnen uit. Zij houdt zich bezig met de uitrol van ABS Totaalherstel en het in kaart brengen van de aanwezige kennis en opleidingen.
“Natuurlijk bezitten onze mensen heel veel vakkennis,” vertelt Astrid. “Dat zit allemaal gewoon in hun hoofd. Maar tegenwoordig kan het best zijn dat bij een nieuw model auto of een ander modeljaar de technologie net even anders is dan je gewend bent. Alle technische informatie moet dus beschikbaar zijn in het dossier. Daar staat bijvoorbeeld ook in of er speciaal gereedschap gebruikt moet worden.”
Een goede voorbereiding is een betere doorlooptijd
Astrid: “Dat we voor aanvang van het herstelproces alle informatie in het dossier hebben, heeft positieve gevolgen voor de doorlooptijd. Nu zien we soms dat er tijdens het herstelproces nog dingen moeten worden uitgezocht of opgevraagd. Dat zorgt voor vertraging. Een mooi voorbeeld van ‘een goede voorbereiding is het halve werk’.”
“Alle vestigingen hebben toegang tot fabrieksinformatie. Ook via merkdealers en BOVAG hebben we toegang tot die informatie.
Daarnaast hebben we de beschikking over informatie van Thatcham Research. Hier bundelen ze informatie van onderzoekscentra die zelf testreparaties doen en die informatie vastleggen en valideren. Mocht binnen al deze bronnen niet de juiste informatie te vinden zijn, dan vallen we terug op onze kennis, kunde en ervaring.”
Hoe ziet het er in de praktijk uit?
“Tijdens de intake maakt de frontoffice een digitaal dossier aan. Daarin staan alle gegevens, het soort schade en welke reparatie nodig is, en daar is ook alle benodigde technische informatie verzameld. Dat gebeurt dus al voordat de auto de werkplaats in gaat.”
“Dan is het vervolgens een kwestie van het herstelproces stap voor stap vastleggen en laten afvinken door de daarvoor gecertificeerde medewerker. Vergeleken met andere bedrijven in onze branche, is onze checklist vrij uitgebreid. Ook is hij voorzien van verplichte items, bijvoorbeeld bij veiligheidskritische reparaties. Hierdoor ontstaat een compleet digitaal naslagwerk waarin alle informatie over de reparatie beschikbaar is.”
Astrid: “De technische ontwikkelingen gaan ontzettend snel tegenwoordig. Het is lastig dat allemaal bij te houden voor elk merk en elk type auto. Daarom is het zo belangrijk dat de technische informatie die onze mensen elke keer checken altijd up-to-date is.”