• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

Parkeerpaniek in de stad: de oplossingen

Parkeren in de stad kan een hele opgave zijn. Waar laat je al die auto’s in steeds drukker wordende steden? Parkeerplekken zijn schaars en als je er een vindt, betaal je je blauw. Hoe bieden steden deze parkeerpaniek het hoofd?

Onder andere door de opkomst van deelauto’s ontstaat er zo’n 40% minder behoefte aan parkeerplaatsen. Momenteel zijn er in Nederland ruim 14 miljoen parkeerplaatsen, die gemiddeld maar 1 uur per dag worden gebruikt. Door het schrappen van een groot deel van deze parkeerplekken, komt er plaats voor zo’n 12 miljoen bomen en 45.000 nieuwbouwwoningen, blijkt uit onderzoek van Deloitte.

Deelauto’s

Het klinkt heel normaal, een auto voor de deur. Maar als je nagaat dat auto’s 90% van de tijd stilstaan, is een deelauto een goede oplossing. We zien een steeds grotere verschuiving in hoe we ons gaan verplaatsen. Naar verwachting rijden er in Nederland in 2021 zo’n 93,5 duizend deelauto’s rond. Dat is een groei van meer dan 200 procent ten opzichte van 2017. Meer deelauto’s betekent minder (stilstaande) auto’s en dus zijn er minder parkeerplaatsen nodig. Er zijn inmiddels diverse deelautoconcepten in Nederland waaronder ook elektrische auto’s. Op deze manier kan iedereen over een auto beschikken zonder er zelf een aan te schaffen. Elke deelauto scheelt makkelijk viert tot acht parkeerplaatsen in de buurt. Zo ontstaat er meer ruimte voor groen, speelplaatsen, fietspaden en voetgangers.

Anders verplaatsen

Die toename van deelauto’s levert ABS-ondernemers ook weer werk op. Zo repareren ABS Autoherstel Splinter en ABS Autoherstel Le Mans auto’s van Biro en MyWheels.

Maar verstedelijking raakt de ondernemers ook op andere manieren. Zo heeft Le Mans last van een streng parkeerbeleid. Klanten die hun auto voor het bedrijf parkeren krijgen bijvoorbeeld parkeerboetes. “Parkeerwachters in een scanauto rijden hier een paar keer per dag rond om boetes uit te delen. Je moet maar net weten waar je wel en niet mag staan,” legt Claudia Tensen uit.

In de toekomst gaan consumenten mobiliteit op een andere manier gebruiken, daarnaast zien we ook steeds meer innovatieve vervoersmiddelen. Zo kiezen steeds meer consumenten voor een e-bike, speed pedelec, scooter of motor voor de kortere afstanden. Ze vermijden hierdoor files, parkeerproblemen en het levert ook nog eens een flinke brandstofbesparing op.

Creatieve parkeeroplossingen

Steeds meer binnensteden weren auto’s. Dat doen gemeenten bijvoorbeeld door de parkeerkosten op te schroeven. Om de stad toch bereikbaar te houden, passen steden creatieve parkeeroplossingen toe. Een paar voorbeelden:

  • Park & Bike
    Je auto parkeren en op de fiets verder? In een aantal grote steden in Nederland is dat nu mogelijk met Park & Bike. Zo parkeer je voordelig en huur je met korting een fiets.
  • Bedrijfsparkeerplaatsen beschikbaar stellen
    Er zijn zo’n drie miljoen bedrijfsparkeerplaatsen, waarvan de meeste buiten kantooruren buiten gebruik zijn. ParkBee stelt op verschillende locaties deze plekken buiten werktijd beschikbaar voor omwonenden. Doordat de parkeertarieven hier 30-50% lager liggen dan in een gemiddelde parkeergarage, is het ook nog eens voordeliger. Daarnaast verdienen de bedrijven er ook nog wat aan.
  • Parkeergarages beter benutten
    Terwijl het stadscentrum vol geparkeerd staat met auto’s, zijn de betaalde parkeergarages vaak voor maar 30% gevuld. Hier is nog ruimte zat dus. De Gemeente Amsterdam biedt nu bijvoorbeeld vergunninghouders een parkeerplek aan in deze garages. Dit verhoogt niet alleen de leefbaarheid van de stad. Zo hoeven de omwonenden niet meer te zoeken naar een parkeerplek en wordt de afstand van huis tot een parkeerplek ook kleiner. Hierdoor zijn er minder uitlaatgassen en kunnen de bovengrondse parkeerplekken langzaam verdwijnen.
  • Auto’s weren in bepaalde gebieden
    Merwede in Utrecht wordt de eerste volledige autovrije wijk van Nederland. Geen parkeerplek voor de deur, maar een goed aansluitend openbaar vervoersnetwerk en honderden deelauto’s en deelfietsen.
  • Shop & Go-parkeerplaats
    In de ochtend een vers brood halen bij de bakker of even iets terugbrengen. Shop & Go parkeerplaatsen bieden gratis kort parkeren aan in de binnenstad. Je kan er maximaal 30 minuten parkeren.

Hoe vaak maak jij gebruik van innovatieve parkeeroplossingen?