Een auto is nu eerder total loss dan 15 jaar geleden. Dit is de reden.
Auto’s worden ‘slimmer’, er komt steeds meer elektronica op de weg. Het maakt rijden een stuk aangenamer, maar auto’s met veel elektronica zijn ook kwetsbaarder. Want hoe meer technologie er in zit, hoe meer er kapot kan.
Stel: je raakt betrokken bij een kop-staartbotsing. Het resultaat is een flinke deuk in de bumper. Maar omdat er tegenwoordig meer elektronica in een bumper zit dan vroeger in een hele auto, komt er meer werk bij kijken dan alleen uitdeuken. Behalve het spuitwerk, zijn ook de sensoren in de bumper aan vervanging toe. Dat vraagt om een ander soort kennis.
Ook de diverse materiaalsoorten vragen om een andere expertise. In de werkplaats krijgen onze schadeherstellers te maken met verschillende soorten staal, aluminium en kunststoffen. Elk materiaal moet op een andere manier worden bewerkt. Hiervoor is niet alleen goed, breed opgeleid personeel nodig, maar ook apparatuur die daarop is ingesteld.
Win-win
“We merken dat auto’s sneller total loss worden verklaard dan pakweg vijftien jaar geleden,” zegt Willem Verheul van ABS Buntsma in Alphen aan de Rijn. “In de meeste gevallen gaat het om een economische total loss-verklaring.” Dat wil zeggen dat de kosten van de reparatie hoger zijn dan de dagwaarde minus de restwaarde van de auto. De restwaarde is hoeveel de auto na de schade nog waard is.
Bij economisch total loss vergoedt de verzekering niet de hele reparatie. Maar het wil niet zeggen dat de auto helemaal niet meer te gebruiken is. Toch kiezen heel veel mensen er voor de auto dan alsnog te laten repareren. Verheul legt uit waarom:
“Mensen kunnen vaak niet in een keer een bedrag voor een nieuwe auto ophoesten en zijn blij met hun huidige auto. Het gebeurt vaak dat we de auto kunnen herstellen met gebruikte onderdelen, waardoor het voordeliger is om de auto weer te laten opknappen dan een nieuwe te moeten kopen. In overleg met de expert van de verzekering passen we dan de calculatie aan. Verzekeraar blij omdat zij minder hoeven uit te keren, klant blij omdat de reparatie toch vergoed wordt.”
Oude auto’s
Er is ook nog zoiets als technisch total loss. Dat betekent dat het technisch gezien niet meer mogelijk is om de schade te herstellen. In zo’n geval koopt een opkoper de auto om vervolgens de onderdelen weer te verhandelen.
Als je alleen naar de aantallen kijkt, worden er volgens Willem de laatste jaren minder auto’s total loss verklaard. “Doordat het goed gaat met de economie, is het wagenpark de laatste jaren vernieuwd. Er rijden dus minder oude auto’s rond. Schades aan nieuwe auto’s zijn vaak nog wel het repareren waard omdat de dagwaarde hoger is.”