Schade! Wat nu?
Welke reis doorlopen klanten bij ABS? We stippelen een route uit van schademelding tot kwaliteitsmeting. In een serie blogs lichten we de verschillende stappen uit. Dit is deel 1: de schademelding.
Tsja, dat paaltje zag je echt niet. Of erger: die andere automobilist zag jou niet toen hij van rijstrook wisselde. Maakte je auto vorige week dat rare geluid ook al tijdens het starten? Daar moet je echt even naar laten kijken. Maar kun je zomaar naar de dichtstbijzijnde garage rijden?
Op eigen houtje
“Schades komen op verschillende manieren bij ABS binnen,” vertelt Marjolijn Veldkamp van het ABS Service Center. “Dat kan via de verzekeraar of leasemaatschappij zijn. De klant heeft de schade daar gemeld en is dan doorverwezen naar ons.”
“Klanten komen ook wel op eigen initiatief. Omdat ze al vaker bij ons geweest zijn of omdat ze op de website van de verzekering hebben gezien dat ze bij een ABS-vestiging moeten zijn voor schadeherstel. Vaak hebben ze nog geen contact met hun verzekeraar gehad. Wij helpen de klant dan met de schademelding bij de verzekeraar.”
“In bijna alle gevallen wordt de schade eerst telefonisch gemeld. Een servicemedewerker bepaalt dan of de benadeelde naar de vestiging moet komen voor de intake of dat een intake via whatsapp of skype volstaat.”
Fraude
“Net zoals elke schadehersteller krijgen we wel eens te maken met verzekeringsfraude. Daar zijn we scherp op. Ook al in dit stadium, niet alleen tijdens de intake of in de werkplaats. Servicemedewerkers weten inmiddels bij welke vragen ze alert moeten zijn. Als een persoon bijvoorbeeld alleen maar geïnteresseerd is in de kosten, gaan er alarmbellen rinkelen.”
“Het is belangrijk dat we goed doorvragen naar de reden van de schade. Dit werkt niet alleen geruststellend, het is ook meteen een check op mogelijke fraude.”
“Ook bij een digitale melding zijn we scherp op fraude. ABS ziet de auto dan niet zelf voor de intake dus moet op basis van foto’s een voorcalculatie maken. Je verwacht misschien dat dat juist de detectie bemoeilijkt, maar een ervaren calculator kan dat goed inschatten. Zoals mijn collega Marco eerder al eens zei: een hert laat geen betonsporen achter.”
Na de schademelding is de volgende stap in het proces: de intake. Daar vertellen we in deze blog meer over.